hvordan er det mulig å gjennomføre høyere orden moduser i HFSS?

W

wickedweasel

Guest
Jeg arbeider med et hulrom.
Det er matet med en 4 spor waveguide.
Målene til hulrommet er 64cm x 53cm x 30 cm
som følge av resonans frekvensen 2,45 GHz.
Dessverre dominerende modusen er TE645 og jeg kan ikke simulere den i HFSS.
Vet noen hvordan kan jeg eksitere waveguide av TE645?

Hensyn
Beklager, men du må logge inn for å vise dette vedlegget

Hei,

kan du også legge inn hulrom geometrien i lø-format.Kanskje jeg kan ta en titt i CST ...

F

Jeg ønsker ACIS Lør 8.0 er kompatibel med ditt system.
Thx allikevel venter 4 din kommentar

hilsen

Hei

Jeg hadde en titt på struktur og det synes å være en misforståelse.
Den waveguide feed (dimensjon 8,6 * 4.3.cm) støtter bare TE10 modus på 2,45 GHz.Alle andre høyere ordens modi er allerede brøl cut-off.Du ønsker derfor å eksitere waveguide bare med det grunnleggende modus.

Hulrommet er mye større og vil støtte mange moduser.Jeg antar dette er hva du mener med TE645 modus?Hvis TE645 modusen er opphisse eller ikke av sporene i waveguide avhengig av geometri, og IKKE på magnetisering av waveguide feed.

Alt dette gjelder hvis du bruker "drevet" løsning.

De er andre punkter som må vurderes hvis du ønsker å bruke eigenmode Problemløseren.Hulrommet på denne størrelsen støtter allerede mange moduser.I strukturen din har du allerede endret geometrien fra en pur boks (som kan løses analytisk) av sporene på waveguide og noe materiale som vil bli oppvarmet.Derfor "pur analytiske" modus TE645 finnes ikke mer.

På grunn av størrelsen på strukturen, det eigenfrequencies og modi er veldig tett sammen også.Svak endringer i geometri / materialer vil endre modus mønsteret inne i hulrommet.Det samme gjelder for numeriske feil.Hvis modus beregningen er bare galt med 1% du kanskje allerede "treffe" en annen eigenmodes.(Jeg antar dette nøyaktig hvordan en modus røreren verk).

Vedlagt finner noen raske resultater inkludert feltet mønster og 2,45 GHz og 2,44 GHz samt S-parameter.Du ser mange resonanser i S-parameter.Jeg fikk resultatene med CST MWS TD Problemløseren på noen få minutter.Jeg brukte en ganske grov mesh for denne bare for å demonstrere prinsippene.Hulrommet er lastet med noen lossy materiale.

F.

hei,

thx mye for din tid til å analysere min sak.
Du har forklart saken veldig enkel og dypt.
Du er rett i WG bare TE10, og i hulrommet mange moduser eksisterer.
Det jeg prøver å finne er den beste modusen i hulrom. (TEmnp)
m (at) Lengde
n (at) Bredde
p (i) høyde
Siden jeg har 4 spor i longitudal (z) retning, må m være minst 5 (som betyr 4 topper for cosinus), bør n være et odde heltall for å mate systemet med en WG, skal p være så liten som mulig .
Avhengig av p, vil jeg avgjøre hvor du skal plassere lasten for maks absorpsjon.
Denne jobben er som et puslespill, og jeg liker å prøve det.
Ved å prøve å finne den beste kombinasjonen for MNP, jeg prøver å overføre maks kraft fra kilden å laste.
Jeg har jobbet med det i to dager og om 2 finne en løsning til helg.
Har du noen formening om overnevnte optimalisering?
Er det en måte at jeg kan gjøre det flere raskere?

ps: vil bare at 2 fortelle deg for et nyttig nettsted som jeg opplevde:
http://individual.utoronto.ca/yaxun/index.htm

Thx igjen 4 din hjelp

Hei

fin link!

Jeg må innrømme at jeg ikke er en MW ovnen ekspert Men jeg er redd du har rett.Dette er en svært tøff oppgave og jeg er ikke sikker på om dette kan løses.

Jeg tror de er bare for mye ukjente og usikkerhet i modellen.De er mange måter med forskjellige felt mønstre til tett sammen.

Selv om du kunne løse denne modellen numerisk med alle felt simulator innenfor en nøyaktighet på mindre enn 1% ville det fremdeles være tvilsomt om du kan finne alle parametere i det virkelige liv (materielle parametere, geometri for eksempel) med samme nøyaktighet.Videre materielle parametere og dimensjoner kan den endres med tiden under oppvarming prosessen.Jeg ville tro at dette lett kan føre til modus hopping ..

Igjen, jeg er ikke ekspert på dette feltet.Ville være hyggelig å vite om noen noen gang målt på "tidskonstant" av en ovn MW.Hvor lenge varer modus og S-parameter forblir uendret dersom ovnen ikke berøres fra utsiden, og de er ikke noe aktivt bevegelige deler på innsiden.Kommentarer verdsatt!

F.

Kjære RFSimulator,

Det er hyggelig å få ideer.
Jeg er enig med deg at mindre enn 1% kan føre til modus endres.

Allikevel er det ingen endring for meg da tro at HFSS fungerer perfekt.

La meg stille deg to spørsmål:
1 -)

Jeg vil se modusene på innsiden av hulrom for å være sikker på at de eksisterer.
For eksempel TE432.
Det betyr at jeg kunne se 4-modus i x retning, 3 i y, 2 i z rett?
Så snart jeg animere E arkivert på overflaten av hulrommet, synes topper med røde colors.They viser den høyeste intensiteten av E.
Kan jeg godta antall av disse røde farger som moduser?

For exaple i simulering (cavity_03.gif) synes det 4 topper i z-retningen.
Er det bety at det er noe som TEmn4?

2 -)
om koblingen h ** p: / / individual.utoronto.ca / yaxun / calc / rect_res.htm
kanne u fortelle meg retningene til waveguide.
Det synes som Lengden er i x retning, men jeg må være sikker om det.
Dette gjør meg ver tvilsom fordi alle bøkene setter lengden av waveguie i-z retning.
Dette er viktig for meg fordi danne E (y) inne i hulrommet.
Jeg må være sikker på er E (y) proporsjonal med seks (x) cos (y) siz (z) eller cos (x) sin (y) sin (z) eller noe annet?
Etter å ha vært sikker på om formelen til E (y), vil jeg bestemme hvor du skal plassere lasten for max absorpsjon og være sikker på om det er 4 topper i lengden retning.
Du vet antall topper på synd og cos er forskjellige i samme Lenth.

Hensyn

Yavuz

Hei,

feltet flatene jeg genereres er simuilated med transinet Solver og resultater av en eksitasjon på 2,44 og 2,45 GHz henholdsvis.På grunn av eksitasjon og interne inne i hulrommet er en lineær kombinasjon av flere moduser.Gjerne på av modusene kan være ganske dominerende, og hvis du vil kan du bruke klassifisering.

F.

wickedweasel skrev:Jeg vil se modusene på innsiden av hulrom for å være sikker på at de eksisterer.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back