Hvordan få amplitude spekteret av en sinuskurve?

du kan bruke FFT (Fast Fourier Transform). Hvis du MATLAB, bruk FFT funksjon og ifft funksjon.

bruke FFT i Matlab gir meg to spisser på i den negative siden og ett i den positive siden .. resten er null i mellom dem. Jeg ønsker å få en økning i positive siden som i nettadressen jeg postet. Er transformere Fourier amplitude spekteret?

Jeg vil anbefale å lese en richard lyonn bok om signalbehandling, er det veldig bra for en begineer. utgangspunktet, første du vanligvis gjør filtrering for å fjerne høyere frekvens komponenter (over 2 * fs, hvor fs er samplingfrekvens). hvis du ikke trenger (ønsker ikke) å fjerne høyere frekvenser, går du til prøvetaking og deretter utføre DFT av prøver. som noen sa, får du både positive og negative frekvenskomponenter, på grunn av DFT periodisitet. for de fleste formål, beregne du den absolutte verdien av dft resultat (resultat * conj (resultat)), hvor conj er kompleks sammenheng funksjon. og du har din spektrum ... for en sinus, bør du få en topp på frekvens-amplitude grafen nøyaktig på frekvens av den aktuelle sinus. dette er ideelt tilfelle, og du vil ikke få ren titte i praksis på grunn av mange effekter som er langt utover denne enkle forklaringen. håper det hjelper Tahiti

Resultatet er ok hvis du trenger bare en pigg etter FFT bruk prøver fra 1 til halvparten av alle prøvene - hvis signalet er reell resten er en miiror hvis du trenger amplitude du må dele resultatet med halvparten av FFT-størrelse for eksempel (fra MATLAB) : t = 2 * pi/300: 2 * pi/300: 2 * pi;% tid prøver x = sin (t);% sinusbølge, aplmitude 1 y = abs (fft (x)) / 150;% spektrum, FFT-size = 300 hvis du trenger bare hoveddelen od spekteret tomten dersom med: plot (y (1:150))

MATLAB programmet fungerer fint .. takk! Så amplituden spekteret er utgangspunktet amplituden av Fourier transform av tiden domenet signal ... takk!

Så amplitude spekteret er utgangspunktet amplituden av Fourier transform av tiden domenet signal ... ja, men husk av skaleringsfaktoren ... spektrumanalysator noen ganger (ofte?) måler strømmen spektrum, betyr det kvadratet av amplituden av Fourier transform (skaleres riktig faktor)

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back