Hvordan kan jeg koble en optisk koder til en 8051?

L

Longmcx

Guest
Jeg ønsker å koble en optisk koder til en 8051 å telle (og kommunisere med datamaskinen på RS232). behage hjelpe meg, tusen takk: roll:

Bør bruke infrarød. HDSL7000 og HDSL3612 er interessert

Jeg tror det du gjør er riktig. Den optiske senderen slås på og slå av laser under din kontroll. Men du må overføre TTL nivå til PECL eller LVPECL nivå.

Jeg trenger lage et mål robot, wich involvere 5 optisk encoder (hver encoder med TTL square-wave utgangssignaler A og B), vil jeg behandle dem som signal og da, utdata til COM-port på datamaskinen min (RS232). Kan jeg bruke en Microcontroler (8051)? Jeg trenger en råd. Tusen takk og beste forhold. : Roll:

Ja, du kan. hvilken familie av mikrokontroller du ønsker å bruke deponds på hva familien du er mer komfortabel med.

Jeg gjorde et lignende prosjekt, men jeg brukte en PIC MCU. Vel først av alt connect A1-> I/OA0, B1-> I/OA1 .... A4-> I/OA6, B4-> I/OA6 kanal til IO i samme port, brukte jeg 12 kodere koblet inn i 3 I / O-porter. Jeg polle portene: TIME1 = input (port A); gjøre {TIME2 = input (port A);} while (Time1 == TIME2); nå (utenfor stund) jeg sammenligne de sekvensnumre knyttet til å delta i tilsvarende Time1_A1, Time1_B1, Time2_A1 og Time2_B1, med en vektor som inneholder de mulige sekvenser korrelerer for tur rett og andre på tur igjen. Jeg bygger min kode til et program notat fra mikrobrikke om "hvordan å implementere en seriell mus bruker PIC MUC". Jeg brukte ideen. Med vennlig hilsen Hvis du trenger mer info spør meg

hei Bomba, er det en god idé å spørre giveren (utførelsen av MCU går ned, er ikke det)? Jeg trodde du kan koble en kanal (a eller b) til en ekstern avbrudd pin av MCU og den andre til en generell I / O. hvis et avbrudd occures, i ISR ​​du lese verdien av den generelle formål I / O. hvis det er 0 -> giveren ble slått i en retning, og hvis det er en giveren ble slått i den andre retningen. Det er bare en idé. Jeg skjønte denne prosedyren ennå. men hvis jeg ferdig med arbeidet, kan jeg rapportere resultater :). hilsener, hqqh

[Quote = Bluechem] Ja, du kan. hvilken familie av mikrokontroller du ønsker å bruke deponds på hva familien du er mer komfortabel med. [/quote] jeg familie med 8051, men bare en beginer, takk for oppmerksomheten.

[Quote = Longmcx] jeg familie med 8051, men bare en beginer. [/Quote] Lese optiske kodere og sende data via RS-232 til datamaskinen er ikke vanskelig selv for en nybegynner. Jeg anbefaler ikke å bruke et avbrudd drevet tilnærming. Hvis du ønsker å ha data som skal oppdateres på datamaskinen på vanlige baser jeg foreslå å avstemningen porter (at avkastningskravet) og lese verdier og send den til datamaskinen. Dersom det må oppdateres uregelmessig og muligens med lange mellomrom, da maskinen kan sende en kommando til 51, og spør det å sende de oppdaterte data. Jeg ser ikke noen problemer i det. Lykke til.

Det vil kommer an på hva akkurat du trenger å gjøre. Hvis du bare trenger å sikre elektrisk isolasjon, en optisk IC å gjøre som kan brukes (6N137, 4n25 .. etc). Hvis du hensikter å estabilish comunication mellom en enhet og en vert (som en datamaskin) du kan bruke en slags fototransistors og optiske dioder, spesielt infrarøde seg. Fastvaren og programvaren er svært enkel, selv for en nybegynner. Enhver tvil om du har, må du være mer spesifikk og kontakte meg igjen. Takk. Alex Teixeira Benfica www.dcc.ufmg.br/ ~ Benfica

hei alle, jeg gjorde dette prosjektet før med 8051 grensesnitt i mikrokontroller med optisk giver bruker svært enkel logikk og skriv opp telling på disken 0 og ned på en og ved programvare procsee jeg opptelling og jeg sender data ved hjelp prallele port, men du kan bruke seriell det er ingen mettter den eneste begrense på deg hastigheten på plusser på giveren dersom du trenger mer info send meg ok bye

[Quote = mostafa_elwakeel] hei alle, jeg gjorde dette prosjektet før med 8051 jeg grensesnitt mikrokontroller med optisk giver bruker svært enkel logikk og skriv opp telling på disken 0 og ned på en og ved programvare procsee jeg opptelling og jeg sender data via prallele port men du kan bruke serienummer det er ingen mettter den eneste begrense på deg hastigheten på plusser på giveren dersom du trenger mer info send meg ok bye [/quote] Jeg tror du har rett, men kan du si mer detalj i prosess A og B signal. Takk for oppmerksomheten.

hallo min venn, har jeg en gang gjort et prosjekt med en roterende giver ... Jeg brukte en 89C52 UC og brukte et enkelt grensesnitt, første du har til å gjenkjenne både stigende og fallende kanten av pulser comming fra begge kanaler A og B, og også du har å vite sin tilstand ... Jeg har koblet denne kanten detektoren i Eksterne avbruddet. Når int skjer, har du kjenne de siste stater og også den faktiske lesing tilstanden i A og B kanal ... Jeg håper jeg har hjulpet ... hilsen, 2000

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back