Hvordan løse problemet med flimrende skjerm?

C

coolchip

Guest
Hvordan løse problemet med flimrende skjerm? Jeg oppdaterer skjermen hvert sekund som kanskje forårsaker flimring, men flimringen rente virker mye raskere enn det. Hvordan får du en stabil skjerm i frekvens meter? takk!

Hva slags skjerm er det - LED, lysrør, ... ? En skjerm vil flimre dersom tallene blir skannet (individuelt lyser i rekkefølge) for sakte. Er programvaren skanne de enkelte siffer, eller er det ute av kontroll? Det er vanlig å skanne multi-sifrede skjermer, fordi det reduserer mengden av elektronikk som kreves for å kontrollere det, men du (eller skjermen produsenten) må skanne det fort nok til å unngå irriterende flimring.

Jeg bruker vanlig katode 7-segmenter med max7219 sjåfør.

Din oppdateringshastighet er ikke viktig .. Prøv å sende en til D0 av Display Test registeret. Dette bør slå på alle segmenter .. Hvis du fortsatt har flimrende deretter din IC kan være feil .. Andre ting verdt å sjekke er Scan-Limit registeret. Har du endret det for

Hei, jeg bruker 5 siffer og har konfigurert scan grensen acordingly. Men jeg observerer noe flimring i 2. og 4. siffer (den uopplyste segmenter flimrer periodevis). Når jeg berører belastning (pin12) flimringen stopper. Finnes det en bedre måte å fjerne flimmer?

> Når jeg berører belastning (pin12) flimringen stopper. Den delen av kretsen din som driver lasten pinnen er høy impedans. Du bør se nærmere på hvorfor det er. En motstand (et sted rundt 47k til 22K) mellom lasten pin og jord kan skjule problemet.

Den max7219 dataarket sier at du trenger å synke 1uA max for en logikk null. 10K skal være fin. Høres ut som en layout eller strømforsyning problem for meg. Varer jeg brukt denne brikken og det fungerte fint. Egnet strømkilde bypass caps? keramikk eller viktig cap nær chip pinnene? lav impedans jordforbindelsen?

[Quote = throwaway18] Den max7219 dataarket sier at du trenger å synke 1uA max for en logikk null. 10K skal være fin. Høres ut som en layout eller strømforsyning problem for meg. Varer jeg brukt denne brikken og det fungerte fint. Egnet strømkilde bypass caps? keramikk eller viktig cap nær chip pinnene? lav impedans bakken tilkobling? [/quote] Takk for tips. Jeg tror jeg skal bygge min krets på et PCB snarere enn på en brødfjel. Kanskje det ville hjelpe. Det fungerer noen ganger på brødfjel men når jeg slår den av og deretter slå den på igjen er det ikke virker nødvendigvis. Anyways hvilken fordel har MAX7221 enn 7219?

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back