Hvordan programmet ved assembler koble 2 PC ved hjelp LPT?

C

caonguyen

Guest
Jeg vil programmet ved assembler koble 2 PC ved hjelp LPT port.Kan du vise meg en programvare eller måten å gjøre denne programvaren (må være av Assembler).
Takk.

Det er lett å gjøre, men jeg kan bare gi pseudo-kode.Like this

Sett akkumulator portnummer som mov ax-> 378
send byte til det.Ut ax, bytes ..
I andre hånden lese, sette port num til batteri igjen så les den.I ax
Isnt det så enkelt å kode den eh?

Analyzer.

vel, dens en klassisk problem i mikro-datamaskinen og peripherial.
først av alt må du være klar over at det er flere moduser i parallell-port på pc, f.eks spp., ECP og EPP.for noen, det er 3 porter, data port (i enkelte modus kan den brukes i en retning, mens bi-retninger i andre), kontroll-port (vanligvis for å skrive bare) og stat port (vanligvis for lesing bare) , hver med en gitt adresse som kan stilles inn i BIOS.

Hvis du ønsker å etablere en kommunikasjon mellom 2 PC ved hjelp LPT (eller COM), må du utforme en kommunikasjonsprotokoll som defineres ved å sende eller motta datum.Du kan utforme en slik protokoll som ønsker din, men generelt, bruker vi data port til å sende eller motta data packet (8 byte pr pakke), bruke kontrollen port til å sende kommunikasjon kommando, slik som STROBE og ACK, bruker staten porten til kontrollere om avsenderen er ferdig med å forberede for neste pakken og mottakeren har fullført receiveing av den siste pakken.

Forutsatt at vi sender noen data fra PC "A" til PC "B", må du skrive et sende-program på en og en motta-program på B. I begynnelsen av kommunikasjonen PC-en sjekk for BUSY staten på PC B, inntil det finner at PC B ikke er opptatt, så det vil sende en pakke til sine data port ved hjelp av en OUT opplæring i montering, og så sende en STROBE kommando til B ved å angi tilsvarende bit av sin kontroll havn med annen OUT undervisningen, nå kan se etter ACK fra B som betyr at B er ferdig med mottak av pakken.For B, i begynnelsen, setter det BUSY bit av sin kontroll-port for å være "ikke er opptatt", som betyr at "Jeg er klar for mottak av data", og deretter B sjekker STROBE signalet fra A når B ble strobed, den leser sine data port ved hjelp av en i forbindelse med undervisning, etter det, vil B sende en «ACK» signal til A ved å sette den tilsvarende bit av sin kontroll-port, for å fortelle en at "Jeg har fått den siste pakken, og du kan sende meg den neste. "

Som beskrevet ovenfor, er det enkelt å implementere en kommunikasjon mellom 2 PCer ved hjelp LPT.

Jeg håper det er det du vil få.

1.Innstilling bin-retning modus i BIOS for parallellporten.
2.Bruk kode:
mov ax, 0378h
mov dl, DataByte
out ax, dl
Lykke til.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back