hvordan testfasen avviket mellom I og Q-signal?

T

trashbox

Guest
Jeg ønsker å teste fase avvik fra utganger (I og Q) av en kvadratur LC-VCO, og det meste jeg har spektrum analysator, som jeg bruker for å teste de andre parameterne for LC-VCOs som senter frekvens, fase støy.Nå hvordan kan jeg teste den fasen avviket?Bør jeg bruke en mikser eller andre måter?

Mange takk!

bruke Vna, som følgende trinn:
!) kalibrere Vna i frekvensbåndet;
2) teste jeg fase
3) lagre det i minnet
4) viser data / minne
5) teste Q fase
displayet er avviket mellom jeg og Q

Hei,

Jeg er ikke sikker på om bruk Vna å teste oscillator fase.Man kan teste faseforskjell av I / Q forgrening nettverk som bruker denne metoden, kan ikke være en soultion for aktive utganger.

Du kan bruke 2-kanals oscilloskop, satte jeg på en kanal, Sp på den andre og sjekke at man signalet er i høyeste når den andre passerer gjennom 0.Dette kan bare fungere hvis oscilloskop kan håndtere signaler på frekvensen til VCO din.Hvis ikke, tror jeg du har å bruke mikser med kjente I / Q egenskaper.Igjen må du koble dem et sted for sammenligning (sannsynligvis oscilloskop igjen)

flyhigh

Blandebatteri metoden vil også fungere.Enhver type krets som brukes som en fase detektor i en PLL vil fungere.

springf2000, takk for råd, er det synd at jeg ikke har Vna.

flyhigh, takk for råd om bruk oscilloscope.I vil prøve.

flyhigh, flatulent, vil du forklare hvordan du bruker mikser metoden for å oppdage fase feil?Utdataene fra en mikser, hvis innganger er jeg og Q signal, er også en sinuskurve, hvordan kan jeg finne sin fase?

Utgangen av mikseren vil inneholde en DC sikt pluss en dobbel frekvens sikt.Lavpassfilter utgangen for å få DC sikt.DC sikt vil være proporsjonal med feil fra 90 grader.Hvis faseforskjell er nøyaktig 90 grader DC skal være 0 V.

Du kan kalibrere måling ved hjelp av et enkelt signal generator og luftledninger med ulik lengde for å gjøre ulike fase forskjeller.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back