Hvordan velge punkter ved bruk av FFT i Matlab?

T

triquent

Guest
Jeg prøver å beregne tvers av spektral tetthet for en spenning signal ved hjelp av Matlab.Jeg bruker FFT-funksjonen til å gjøre det Fourier transform.Den FFT-funksjonen er Y = fft (X n).Men jeg donot vet hvordan å plukke poengene n.Min spenning signal Y er 2seconds lang.dt er 0.0001s.så samplingfrekvens er 1/0.0001s = 10kHz.Jeg donot vet hvilken verdi jeg bør bruke for FFT i mitt tilfelle?
Noen kan hjelpe?Takk.

Bare sette hele poenget i FFT - det skal ta dem og beregne transformere.Faktisk, hvis du ikke støtter en rekke punkter, som tilsvarer en axact kraft 2 (2 drevet av n) fft må legge til noen punkter å motta det (nøyaktig kraft 2).Du kan gjøre det selv, selvsagt.

Takk.Jeg er fortsatt forvirret om hvordan du velger punktet er best.Kan du forklare hvorfor velger de nøyaktige punktet er OK?I mitt tilfelle, hvis jeg bruker det samme punktet, n = 2second/0.0001s = 20000points.Mens for standard bruker Matlab 2 ^ n = 2 ^ 20000.Det er en enorm forskjell.Så hvilken er best?Av det som standard, velger jeg de punktene når du bruker FFT i Matlab?
BTW, to spørsmål?1) hvor å beregne frekvens oppløsning?I mitt tilfelle, hvis jeg bruker akkurat n = 20000, er freq resoluition 1?
2) Når jeg plotte psd vs freq?hvordan kan jeg konvertere tilbake til frekvens for x-aksen?I mitt tilfelle er det: freq = Fs * (0: n-1) / n = 10000 * (0: 19999) / 20000?Så uansett hvilke ni velger, jo freq oppløsning er alltid 1?

DMK skrev:

Bare sette hele poenget i FFT - det skal ta dem og beregne transformere.
Faktisk, hvis du ikke støtter en rekke punkter, som tilsvarer en axact kraft 2 (2 drevet av n) fft må legge til noen punkter å motta det (nøyaktig kraft 2).
Du kan gjøre det selv, selvsagt.

Vel,
Det handler om FFT og DFT.Svaret er verken lett eller kort.Allikevel er FFT en DFT i kraft 2 (såkalte sommerfugler).Du må lese noe mer om Digital signalbehandling, Diskret Forrier Transform og Fast buntmaker Transform.
En god bok er Steven Smith's "The Scientist and Engineer's Guide to DSP":
http://www.dspguide.com/
Du kan laste ned kapitler og lese dem.
Hilsen

Antall poeng er hvor lenge vektor X er.I ditt tilfelle 20000.Du trenger ikke å spesifisere N. Hvis vektor ikke er et multiplum av 2, deretter algoritmen er kanskje ikke spesielt fort, men bør likevel være nøyaktig.
Quote:

1 - "Hvordan beregne frekvensen oppløsning"

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back