Hvorfor bruker vi microstrip filter i stedet for enkle LC filter?

G

gerilla

Guest
Hei alle,
Jeg kjenner noen grunn for det, men jeg har mer informasjon for å forstå dette?
Kan noen forklare hvorfor vi foretrekker microstrip filtre til andre?

Det hele avhenger av produksjons metoder for deg cirucut.L og C filtrere elementer koster ekstra.Hvis du allerede har overføring linjene i kretsen, de ekstra overføring linjer i filtre er lav kostnad.

i høy frekvens, for eksempel over 3 GHz, dette er bare velge

Ja, det stemmer.Ved høy frekvens, spesielt millimeter-bølge, det
er ganske vanskelig å gjennomføre L og C elementer på kretskort som har en tilsvarende størrelse bølgelengder.

nhomuathu_hanoi wrote:

Ja, det stemmer.
Ved høy frekvens, spesielt millimeter-bølge, det er ganske vanskelig å gjennomføre L og C elementer på kretskort som har en tilsvarende størrelse bølgelengder.

Også toleranse av LC kretser kan forårsake problemer på høy frekvens.Men microstrip linjen genererer bedre resultater.

Inductor og kondensatoren på microondas frekvens er vanskelig å finne.noen verdi av inductor og kondensatoren kan ikke gjennomføres eg0.05 nh det er svært liten verdi.Det er nesten umulig å bruke wire inductor.

Du
vil også finne at microstrip filtre har en sinnsykt høy kastet av, som vil være ganske vanskelig å få fra en LC filter.Jeg
har gjort eksperimenter med microstrip filtre med rolloffs på rundt 700 dB / tiår.

Lav pris?Det kommer an: bruker plass på en RF-grade substratet også koster penger, men for frekvenser> 3 GHz dette burde være lavere.Men en bedre Årsaken er at disse frekvensene toleranser er høyere og Q-faktoren er lavere for disse filter.

Derfor gode filtre, ofte microstrip er det beste valget i dette frekvensområdet.

Det finnes en rekke grunner.Ja, det er riktig at lamped L og C elementene vil arbeide bare langt under selv-resonans frekvens (SRF).For best
0.402 størrelse komponenter SRF kan være så høy som 6 GHz.Selv så høye tall ikke er høy nok til å utforme gode filter med samlet elementer på microondas frekvenser.Prisen er viktig, microstrip filteret kan gjøres svært liten og billig, særlig når svært smal båndbredde er ikke nødvendig.Men det er en svært viktig grunn som sannsynligvis overvektig andre.Dette er veldig høy verdi på losses Q-faktoren for microstrip basert resonators.På microondas frekvenser er det lett å få Sp om flere hundre.Med spesielle Q optimaliseringstilbud teknologi Jeg fikk losset Q ca 5000 på 5 GHz.Dette gir svært god steepness for filter bakkene, excellent attenuation i stop-band og lav innsetting tap.Dette er ikke kjent punkt.Egentlig band-pass filter innsetting tap avhenger primært på filterrekkefølge og forholdet loaded Q til losses.Vi kan ikke endre filter rekkefølge og lastet Q fordi disse numrene er definert av spec.Men å ha høy verdi for losses Q av filteret resonators kan komme svært lav innsetting tap.For eksempel, for bredbånd (dette sikrer lav loaded Sp) band-pass filter på 4 GHz sentrale frekvens det er mulig å få innsetting tap under 1 dB for 9nde bestillingen Chebyshev filter med retur taper ca -15 dB.Definitivt det er umulig for samlet LC filtre.

Med vennlig hilsen,
RF-OM

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back