Isolasjon meter (mega ohm meter) med DVM

F

fjpompeo

Guest
Hei, jeg trenger å bygge et tillegg i isolasjon meter strekker seg fra 5000 Mohms opp til null (eller nesten null) med 400VDC å måle galvanisk isolasjon av 3 ~ eller DC elektriske motorer og kabler. Denne kretsen vil bruke en Fluke 87III DVM (i alle områder) for å informere isolasjonsmotstanden. Regards, Fernando

så hva er egentlig spørsmålet ditt? en ting du må huske på om dielectric testerne er at den trenger å reagere så raskt som mulig for å lysbuedannelse eller kortslutning. det også saker lade opp og lade ned prisene fordi det kunne være lekkasje kapasitansen mellom de to noder du måler og du ikke ønsker å treffe disse caps med store dV / dt. Mr.Cool

Her er prinsippet om en megger: 1. HV generator, mest meter har 2 serier 500Vdc og 1000Vdc. Det gjøres ved hjelp av små F-transformator, utbedret av HV diode (f.eks BY159) og smooted ved HV kondensator (ca. 47nF). 2. Referanse motstand brukes til å måle spenningsfallet lekkasjestrøm (i noen FLUKE meggers denne verdien er 100k / 1%) 3. Velg din egen motstand slik at apparatet vil vise direkte verdi Ikke glem om momentan On / Off bryter for å aktivere HV generator for bare kort periode TEST. 8)

Hei, Veldig takk for informasjonen ovenfor. Jeg trenger å mesasure isolasjon av motorviklingen å sikre at de fungerer som de skal. Yokogawa er det ledende i produksjon av disse type instrument, men her i Brasil er veldig dyrt, så var på utkikk etter noe litle rimeligere bare fordi jeg ikke bruker så ofte. Motorene Jeg pleier test er ~ 3 x 380VAC eller ~ 3 x 440VAC og noen ganger fra 2,2 Nm til 20,0 Nm 400VDC. Regards, Fernando

Veldig takk Rambo, men å måle motor viklingsisolasjon jeg nead minst 500V, er denne kretsen til 9V. Mesmo assim valeu! Fernando

Ja, men de bruker flere 9V batterier for å få 50V. Du kan bruke det samme prinsippet og "bare" øke spenningen? Ikke bruk av batterier skjønt ... Du kan bygge en boost-konverter, som IanP foreslo (jeg antar han gjorde). Her i Sverige Jeg kunne sikkert finne en gammel, billig hand-crancked megger, men det hjelper ikke deg veien der borte i Brasil ... : (Forresten, jeg er finsk - mas eu morei em São José dos Campos por oito Anos: wink: / Rambo.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back