Jeg stakk på lekser problem om montering koden

U

upopads

Guest
Dette spørsmålet er for min klasse i Embedded mikrokontrollere i boken Fundamentals of Microcontrollers og programmer i innebygde systemer ved Ramesh S. Gaonkar det er kapittel 5 på avslaget operasjoner.Jeg er i villrede om hva koden spør, jeg trenger hjelp til å løse problemet som er spesielt med å forstå hva Cyl betyr i koden.

Spørsmål:
5.22 Hvor mange ganger er LOOP1 utføres i følgende instruksjoner?

MOVLW 0x32
MOVWF REG2, 0
LOOP1: DECF REG2, 1-4 Cyl
BNZ LOOP1 - 8 / 4 cyl

Andre spørsmål som er forvirrende for meg:

Hvor mange ganger er LOOP1 henrettet dersom BNZ endres til BZ

Hvor mange ganger er LOOP1 henrettet dersom instruksjonene BNZ endres til BNC

Hvor mange ganger er LOOP1 utført hvis undervisningen DECF REG2, 1 er endret til DECF REG2, 0

Hei,

Vil prøve og svare deg første spørsmålet, selv om jeg ikke forstår bruken / betydningen av 1-4Cyl eller 8 / 4 Cyl selv (litt rart for en nybegynner kurs?)Code:

MOVLW 0x32; laster W med hex verdi 32MOVWF REG2, 0; beveger verdi i W til, og lagrer den i variabelen REG2 det, er 0 betegner REG2 i Access RamLOOP1 DECF REG2, 1-4 Cyl; Dette reduseres verdien holdes i REG2 av hex 01

; Den nye verdien er lagret i REG2

; Resultatet av DECF operasjonen endringene da de respektive biter av STATUS register.BNZ LOOP1 - 8 / 4 cyl; Her STATUS reg. bit Zero er testet, hvis resultatet er Null da gå ut av rutinen, hvis ikke gå; runde til LOOP1 eller redusere verdien REG2 igjen.

Assembler er en ny ting for meg, så jeg er en nybegynner, men det du sier har gitt meg mye mer forklaring enn det jeg opprinnelig hadde, fordi boken egentlig ikke forklare Cyl opplæring i det hele tatt.Engineering er dessverre ikke spesielt sterk i min college og jeg er elektrisk.

Spørsmål:
5.22 Hvor mange ganger er LOOP1 utføres i følgende instruksjoner?

Så fra hva jeg forstår svaret er 50 fordi konvertering av 32Hex til desimal er 50 og vi er decrementing de desimalverdi med én.

MOVLW 0x32
MOVWF REG2, 0
LOOP1: DECF REG2, 1-4 Cyl
BNZ LOOP1 - 8 / 4 cylAndre spørsmål som er forvirrende for meg:

Hvor mange ganger er LOOP1 henrettet dersom BNZ endres til BZ?

Jeg tror 49 fordi når Z = 1 end loop

Hvor mange ganger er LOOP1 henrettet dersom instruksjonene BNZ endres til BNC

Jeg tror 50-32 = 18 ganger fordi 11111 base 2 omgjort til desimal er 32 og har siden 110001 er 50 i desimal som er 32 i Hex det bærer oppstår etter den siste overgangen fra den 5. siffer til det 6. siffer i ligningen.Hvor mange ganger er LOOP1 utført hvis undervisningen DECF REG2, 1 er endret til DECF REG2, 0

Sannsynligvis null fordi tilgangen banken minnet ikke brukes eller noe, men jeg har til forskning dette litt lenger.Lagt etter 7 minutter:Har jeg MP lab på datamaskinen min og det er i samsvar, men jeg kan ikke kjøre kode riktig å kjøre programvaren som jeg bruker til demonstrasjon problemer.The power point presentasjon laget for å hjelpe oss med programmet vårt mikrokontrollere hjelp forsamling forklarer ikke hvordan du kjører et enkelt program å bruke programvaren riktigLagt etter 15 sekunder:Har jeg MP lab på datamaskinen min og det er i samsvar, men jeg kan ikke kjøre kode riktig å kjøre programvaren som jeg bruker til demonstrasjon problemer.The power point presentasjon laget for å hjelpe oss med programmet vårt mikrokontrollere hjelp forsamling forklarer ikke hvordan du kjører et enkelt program å bruke programvaren riktig

Hei,
Quote:

Spørsmål:

5.22 Hvor mange ganger er LOOP1 utføres i følgende instruksjoner?Så fra hva jeg forstår svaret er 50 fordi konvertering av 32Hex til desimal er 50 og vi er decrementing de desimalverdi med én.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back