Jeg trenger en forsterker krets med ulike gevinst for og innganger

M

Mito57

Guest
Hei.Jeg er ny her og trenger litt hjelp.Jeg trenger en enkel krets (hvis det finnes) som amlifying en diferential inngang gir meg en forsterket utgang med 2 forskjellige gevinster avhengig av input polaritet.Jeg trenger å ha en litt høyere gevinst når input er positivt.Produksjonsgapet bør også ha samme polaritet enn inngang hvis mulig.Kan dette gjøres med noen enkle krets bruker Op Amps?

HI

Dette er en enkel løsning å ansette og invertere konfigurasjon hvor gevinst for positive signaler er Rb/Ra1 og negative signaler er det Rb/Ra2, "husker polaritet vil bli invertert" så du må vurdere dette på det tidspunktet tatt signalet fra forsterkeren.Denne kretsen har ulempen at signalet vil falle med rundt 0.5V ved inngangen på grunn av dioder.

skål

Sal

Sal, takk for svaret ditt.Det ,5 volt drop er en sak for prosjektet mitt.Enhver annen løsning?Jeg har tenkt å bruke et steg gevinst krets og bruke en annen referanse for input, slik at alle innspill vil bli positive, og bare har en annen gevinst når spenningen når det punktet jeg ønsker.Jeg vet dette kan gjøres, men jeg har ikke skjematisk.Kan noen legge det ut eller gi meg en link?

Her er en ide for deg.
Fra og med Sal's circuit, fjerne dioder.
Koble RA1 til Signalinngang.Så på dette punktet har du en enkel inverterende forsterker med gevinst på -Rb/Ra1.

Legg til en spenning tilhenger (IC1) og diode (D1):
IC1 Utdata til Anode av D1
Katode av D1 koblet til RA2.
- Input av IC1 koblet til krysset mellom D1 og RA2.
Input av IC1 koblet til Signalinngang.
Håper dette er beskrivende nok - har ikke tid til en skjematisk akkurat nå.

Slik fungerer det:
Når Signalinngang er <0 spenningens tilhenger slås av og du har en gevinst på -Rb/Ra1.
Når Signalinngang er> 0 spenningens etterfølger blir aktiv og gevinsten er -Rb/Rx, der Rx = RA1 | | RA2, slik at gevinsten vil alltid være høyere for positive signaler.Du kan regne ut hvor å reversere det hvis nødvendig.

Spenningsfallet over D1 har ingen innvirkning på krets.
En ting du bør gjøre er å begrense produksjonen svingen på tilhenger, slik at den ikke trenger å drepte frem og tilbake som input krysser 0.

Igjen, dette er bare et konsept - du trenger å gå gjennom alle detaljene og teste den.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back