kabel

S

Sina

Guest
Hvordan må jeg meausure karakteristiske impedans av overtale kabel?

Jeg må overtale cable.I vil bruke den i 900MHz hvordan jeg kan måle det karakteristiske impedans.
takk

Karakteristisk impedans av kabelen er ikke avhengig av frekvens.

Du trenger bro måle impedans.Se her for noen eksempel på broen: http://www.rlocman.com.ru/am/a05007.htm

Jeg foreta måling av denne måten:

Ta lange delen av kabelen.Legg det til broen og laste motsatt side av kabelen del av noen kjent motstander (fortelle si 30 Ohm), samme motstander fester seg til den andre sholder av broen.Tune hyppigheten av generator (fra laveste frekvensen til opp) for å balansere broen.Du vil finne frekvensen der kabelen har 1 / 2 lengde på bølgelengde.

Deretter finjustere generator til 1 / 2 av at frekvens,
og dermed kabelen har 1 / 4 av bølgelengde her.Balanser broen ved variable motstander på andre sholder av bro og finne impedans Z.

Finn karakteristisk impedans kabel av denne formelen:

Zcable = SQRT (R * Z)

For å unngå noen feil foreta måling på kortbølge frekvenser, så ta lang nok delen av kabelen.

det er enkelt:
måle Capacitance langs kabelen, C; så kort den andre enden av kabelen, måle fremkall, L deretter Z0 = SQRT (L / C)

Takk for din ansewr.how jeg må bruke disse motstand på 900Mhz frekvens som wavelenght er 0,34 meter disse kan generere mange feil.

Sina,

karakteristisk impedans på kabelen er ikke avhengig av frekvens - vil det være det samme over 1 MHz, 30 MHz eller 900 MHz.Så du kan måle det på lav frekvens, og deretter bruke det høye.

Uansett, bedre bruk klassiske metoden foreslått av springf2000 - du trenger bare LC meter.

ved å beregne c og l og r av linjen på denne måten vi beregner aproximation of main Zc men da min kabel lengde er ca 1 meter og freq = 900Mhz vi har disturbuted c, l i hele linjen, og vi har noen forskjell mellom calculations.I godta din mening, men jeg dont vite hvor mye feil vil være i denne utregninger.
takk

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back