kapasitiv last vs resistiv last

V

vistapoint

Guest
Hvilke typer opamps er egnet for kapasitiv last, og hva for resistiv last? Hva er forskjellen? Thanks.

Forskjellen er at den kapasitive lasten former annen stang med amp utgangsimpedans. Hvis det er tilbakemeldinger fra utgang, påvirker dette pole stabiliteten.

Så hva er implikasjonen forsterker arkitektur? Er en Class-AB utgangstrinn akseptabelt for kapasitiv last, for eksempel slått kondensator feedback?

Utgang scener med naturlig lav impedans blir brukt for den kapasitive lasten typer. Disse ville være kilde / emitter tilhengere i gratis N og P typer i en totem meningsmåling. CMOS-typene med avløp koblet sammen og til utgangen vil ha høy impedans.

opamps med høy utgangsimpedans kan ikke kjøre for lavt resistiv belastning og er mer egnet for kapasitiv last, er opamps med lav utgangsimpedans egnet for resistiv last, men det også kan kjøre kapasitiv last. I et ord, for resistiv last, bør du velge dine op amp nøye. Men for kapasitiv last, doen't den saken.

Jeg prøver å designe en OPAMP å brukes med en motstand feedback. Første gang jeg selv bruker en foldet cascode, men noen fortalte meg at det er ubrukelig fordi tilbakemeldingene motstanden blir belastningen (det er verdi er 5k). Hva er din mening? Thanks

Hei, jeg er forvirret igjen. resistiv last behov lav utgangsimpedans. Så hvorfor kapasitiv last ikke trenger? Betyr lav utgangsimpedans bety raskere lading-up? eller er jeg galt? Og jo lavere utgangsimpedans, jo høyere spenning den resistive lasten kan få. Så deres requiements er de samme. Hva er forskjellen?

Forresten dumt spørsmål: hvordan definerer dere output motstand. Bruker du en aktuell kilde med en parallell utgang motstand eller en spenningskilde med serie utgang motstand? Thanks

[Quote = skal81] Forresten dumt spørsmål: hvordan definerer dere output motstand. Bruker du en aktuell kilde med en parallell utgang motstand eller en spenningskilde med serie utgang motstand? Takket [/quote] Output motstand beregnes supposing du ikke kjører anythig, (eller du dirive en uendelig motstand.) Du kan få det fra den lille signal modell. [Size = 2] [color = # 999999] Lagt etter 7 minutter: [/color] [/size] Kjære vistapoint, Ja, du har rett, betyr lav utgangsimpedans høyere produksjon stang og normalt betyr høyere båndbredde. Men, det jeg sa var om effekten av ulike typer last på DC gevinst på den op amp. Gevinsten av op amp (tror du ikke har buffer scenen) er gm * ro, er ro din utgang motstand. Så når du kjører en resistiv last med en verdi RL, Dette RL i parallell med op amp og nå dine sanne "output motstand" er Ro / / RL og DC gevinsten er G = g * (Ro / / RL)) Hvis Ro>> RL, G = gm * RL

Jeg har et annet synspunkt. For resistiv last, er det utgang sjåføren blir en spenning skillelinjen med lasten motstand. Hvis utgangsimpedans er høy, betyr det at topp til topp spenning swing er lav. Men for en kapasitiv last. Den er åpen ved lav frekvens. Det betyr, at selv med høy utgangsimpedans. Utgangsspenningen swing er høy.

noen ganger kapasitiv last brukes for å unngå DC strøm, og dermed lavere ned strømmen.

den kapasitive lasten vil redusere båndbredden til en OPAMP. Så, for å få høy båndbredde, bør OPAMP har en lav utgangsimpedans.

Felles avløp / Source følgerens / utgangstrinn forsterkere drive en motstand last med første trinn som gir gevinst. Pole grunnet motstand last må være ute av GBP. All OTA er kan kjøre cap belastning.

Resistiv last krever OPAMP å ha lav utgangsimpedans, og dermed en dedikert utgang driver stadiet er vanligvis nødvendig. For kapasitiv last, noe som er ganske vanlig i slått-kondensator krets, gjør OTA ikke trenger et utgangstrinn, som forenkler Opamp gjennomføringen og en tendens til å spare strøm. Hvilken belastning å bruke avhenger egentlig av programmet.

Hvis du har OPAMP etterfulgt av en lav impedans utgangstrinn, så kan du kjøre lav motstandsbelastningen ELLER en kapasitiv last. Stangen i senere skulle bli til en svært høy frekvens og vil ha liten eller ingen effekt. Så det er riktig å si at lav impedans utgangstrinn OPAMP vil drive lave motstandsbelastningen eller kapasitiv last effektivt!

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back