Kondensatorer driftsfrekvensen

C

countmybones

Guest
Hei alle, hvordan vet jeg hva som er den maksimale frekvensen som en bestemt kondensator kan håndtere?Noen datablad jeg kom over spesifiserer ikke dette tingen.Jeg trenger å finne kondensatorer som vil kunne arbeide inntil 5 GHz.Takk.

Hei

Jeg tror det er ingen "operating Freq" for kondensator.
Kondensator resonanse freq finnes, men ikke bare

Det er nødvendig å måle kondensator bruker nettverket analysator å ha s-parm basert riktig modell.Modellen muliggjør parasitics prediksjon når du utformer krets ....

Hilsen

Vanligvis arbeider grensen til en kondensator er SRF (Series Resonant Frequency).Før det punktet den Reaktans av kondensatoren er ren kapasitive, og etter SRF at Reaktans er induktiv.
I noen spesielle programmer kondensatorer brukes bare på SRF hvor ekvivalent impedans er minimum.

http://www.murata.com/designlib/index.html

Dette Murata nettsiden gir enkelt program for å observere det.

Kondensator produsenter har kommet opp med super høy dielektrisk konstant keramikk, og er i stand til å stappe mye capaciatance inn i en veldig liten plass.Det kan være fint hvis du prøver å stabilitze en op amp, men kan være en katastrofe ved 5 GHz.L x B er store nok for den høye ξr at kondensatoren vil danne et rektangulært resonator.Når dette skjer underlige ting skje, som en serie åpne krets!

Så en nøkkel er å holde seg unna store kapasitans verdier.10.000 pF kondensator er mer sannsynlig enn en 1000 pf kondensator som er mer sannsynlig enn en 22 pF capaciator å resonere.Så bare bruke så mye kapasitans som du trenger i serie programmer.I shunt applikasjoner der du trenger å kvele lavfrekvente svingninger, bruker to eller flere kondensatorer i parallell med bakken, for eksempel en 100 pF parallelt med 10.000 pF.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back