Konstant strøm SMPS

E

eem2am

Guest
Hei, jeg gjør isolert, offline, en transistor frem omformer for ~ 10 W utgang. Jeg har en dal fylle krets etter diode brua så min inngang DC bus krusninger fra 170V til 340 V. Den sekundære er satt opp for å gi en konstant strøm av en Amp siden dette er en LED strømforsyning. Jeg bruker en gjeldende følelse motstand, LM393 Comparator og 4N35 opto på sekundærsiden. PWM-kontrolleren er en MC34025. Først av alt i testing jeg bare brukt en dummy last på 10 ohm. Når jeg sette gjeldende forstand motstand i produksjonen sløyfen utgangsspenningen over 10 Ohms var mellom 8 og 10V, rislende på T = 5 ms. Når jeg sette gjeldende forstand motstand i likeretteren sløyfen utgangsspenningen har svært liten rippel, og ser flott for min lysdioder, siden dette betyr at strømmen er fin og konstant. Men med sans motstand som dette i likeretteren loop, var spenningen kun 7 volt over 10 ohm. Vet du hvorfor reguleringen var mye bedre med den forstand motstand i likeretter løkken og dette er en bona fide måte å gjøre det?

hallo, her er min skjematisk primære på toppen og sekundære under den.
168wj0k.jpg
Også er det veldig bråkete, det flått (output volt hoppe vilt og sporadisk). Den tikker kan vanligvis bli stoppet av meg å gripe tak i en av produksjonen caps eller ved meg berøre utgang positive eller negative skinnen. Tikker kan også noen ganger bli stoppet ved å slå 390R innkoblingsstrøm motstand tilbake i kretsen. Det er ennå ikke en EMC filter eller Y caps.

Ja, bør ustabil kontroll forventes når du bruker et sammenlignende snarere enn kompensert forsterker for feedback loop.

[Quote = fvm] Ja, ustabil kontroll bør forventes når du bruker et sammenlignende snarere enn kompensert forsterker for feedback loop. [/Quote] Det er mange kontroller som bruker hysteretic kontroll (komparatorer i FB loop) den MC34025 er ikke en av dem selv. Den MIC2141 og MC34063 og dets derivater 'MC33063 og NCP3063 å nevne noen. De gjør gir uvanlig utgang krusninger under visse forhold, men de er svært enkle å bruke noen kompliserte løkker å stabilisere seg. EDIT Det er mye mindre og enklere offline LED sjåfører der ute, spesielt for 5W. Hvor stor er styret for den tingen? Alle de magnetiske-og IC-er etc.

Det er mange kontroller som bruker hysteretic kontroll.
Ja. Men Sløyfen må utformes vurderer dette faktum. Den nåværende utforming ikke gjør det, frykter jeg. Jeg er også enig til din kommentar vedrørende utforming økonomi. En ETD54 kjerne eksempel ville være i stand til å overføre kW snarere enn et par W. Du kan redusere antallet av underforståtte deler med en faktor på to uten å endre grunnleggende funksjon prinsippet, men kanskje oppnå bedre ytelse. Jeg tror det er en eksperimentell design, men betydelig stand til forbedring.

takk veldig mye for alle. ja jeg vil endre ETD 54 til mindre kjerne. Når det gjelder tilbakemeldinger kompensasjon, vil det forbedre ting hvis jeg setter en kondensator over dagens forstand motstand R17? Er det sant at det jeg må gjøre for å stabilisere det er å utsette feedbacksignalet slik at løkken gevinsten er mindre enn 1 til en forsinkelse tilsvarende en faseskift på 180 grader? vet du hvilke komponenter som jeg kan legge til å stabilisere seg? (Andre enn min hånd som stabiliserer den når jeg hente en av de sekundære kondensatorer!) Jeg trodde ustabil feedback loops forårsaket regelmessige periodiske svingninger, ikke tilfeldige sporadisk vill hopping i Vout?

Det sa touch-følsomhet er faktisk merkelig og kan indikere flere parasittiske effekter. Utforme en vanlig kontroll sløyfe frekvens karakteristisk med en fase margin ville være et grunnleggende skritt for å oppnå stabil drift, tror jeg. Som ett punkt, bør utgangsstrømmen LM393 sammenlignende bli erstattet av en kompensert forsterker, LM358 f.eks. Det er imidlertid flere detaljer påvirker sløyfe gevinsten, f.eks foroverkopling rampe generator. På grunn av den komplekse kretsen, kan det være andre uønskede effekter. Vanligvis skaper utgang LC filter en dobbel stang i reguleringssløyfen, trenger du enten en null (bly term) eller en langsommere dominant pol for å oppnå stabilitet.

Fvm, Takk for svare ... Jeg setter pris på forslag som jeg bruker si en LM358, men i mange isolerte offline SMPSs, de bruker en TL431 http://www.fairchildsemi.com/ds/TL/TL431A.pdf .. på sekundærsiden og det er også akkurat som en åpen kollektor komparator. tror du min LM393 mimmicks en TL431? takk for verdifulle svar om dette allikevel.

tror du min LM393 mimmicks en TL431?
I utgangspunktet ikke. I motsetning til en komparator, er forsterkeren en del av en TL431 kompensert for stabil tilbakemelding operasjon som en shunt regulator, mens LM393 ikke tillater stabil tilbakemeldinger drift. Den resistive divider koblet til LM393 innganger heller ikke fornuftig å etter min mening. LM393 (samt LM358) har en felles modus spekter, inkludert negative supply og ville tillate en enklere krets, mindre følsom for komponent toleranser. Men jeg ønsker ikke å bearbeide hver krets detalj.

Fvm: - "LM393 ikke tillater stabil tilbakemelding drift" ..... Angående dette, TSM101 har åpen kollektor komparatorer akkurat som LM393 og brukes som en SMPS controller ..... hvis du se figur 3, side 7 av dataarket .... TSM101 http://www.st.com/stonline/products/literature/ds/4950.pdf faktisk, i Figur 3, 7 side av de ovennevnte dataarket kan du se at C2, C3, R9 og R10 skjema tilbakemelding kompensasjon komponenter rundt åpen kollektor komparatorer. Også TSM101 i SMPS: - http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/SGSThomsonMicroelectronics/mXyyvzt.pdf Med denne nye informasjonen, lurer jeg på om du nå skulle tro at i virkeligheten, åpen kollektor komparatorer som LM393 er faktisk OK for bruk i SMPS s?

Forskjellen mellom kompensert forsterker og sammenlignende er ikke relatert til en åpen kollektor utgang. Det er et spørsmål om hyppighet karakteristisk. Jeg ser at jeg ikke skal anta for mye krets teori.

Hei, Takk for din gode svar. Jeg er fortsatt intested i å bli kvitt denne støyen i ovennevnte kretsen .... det "tikker" (sporadisk V (out) hopping om) Forresten, jeg gjorde en ikke-isolert versjon av denne kretsen på et annet bord ... .. det er nesten identisk bortsett fra at i stedet jeg matet utgangene av LM393 comnparators inn MC34025 er feil amp ikke-inverterende inngang (i stedet for å koble solfangeren av opto transistor til at inngang). Denne ikke-isolerte versjonen fungerte fint og var fri for støy. (The MC34025 har feil amp i begge tilfeller var kablet som en spenning tilhenger) jeg fortsatt lurer på hvorfor de (over vist) isolert versjonen er "tikker". Noen hjelp verdsatt.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back