krystall-oscillator design (Pierce Configuration)

G

gkats

Guest
Hei alle,
Jeg designer en krystall oscillator parallelt konfigurasjonen på 28MHz.
(Serien resonans av krystallen er på 28MHz).
Når jeg kobler krystallen tilsvarende krets (LCR) til oscillator
(består av en inverter med resistiv feedback),
krets svinger på mye lavere frekvenser enn forventet (28MHz).
Problemet synes å være med verdien av tilbakemeldingene motstanden.
Det kan være høy nok (mer enn 100 kOhms), men bare når den faller ned til noen kOhms (5KOhms) krets svinger nær krystallen resonans frekv.
Er dette fenomener fornuftig?Har å gjøre også med inverter?
Kan du peke meg noen referanser for crystal oscillator design.

Thank you very much i avansert!

Er det bare simulering?Jeg antar noen hspice simuleringen er ikke riktig for oscillator.

Visste du sjekke fase og Gain i 28MHz?

Hvis to ting møte svingning tilstand, vil Crystal svinge med krydder.

Kanskje trenger lang tid.

Inverter-baserte oscillator noen ganger kan fungere som en avslapning oscilator dominert av RC konstanter i stedet for LC resonans.Som en enkel test, øker størrelsen på inverter transistorer.Også vurdere motstanden i serie med utgangen av inverter og krystall.Du kan redusere denne motstand til å få nok energi går inn i krystallen.

Foreta en størrelsesorden / fase plot av den åpne sløyfe få med krystall-tilkoblet.

Jeg simulere med bredt spekter, og den ikke synes å ha noen problem med konvergens.Banen svinger, men ikke i den forventede frekvensen (crystal series resonans freq).Den resonans freq er hovedsakelig avhengig av motstanden verdien (RC).Jeg prøver nå, ved å endre vekselrettere størrelsen å gjøre kretsen oscillasjon freq robust overfor motstanden verdi.Ved å øke tranzistors størrelsen på omformeren, kan jeg gjøre dette skje?

Takk.

Ja, endre transistor størrelser.Men øke tilbakemelding motstanden.Nedgang resistor i serie med krystall.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back