Lade ultracapacitors med høyspenning

H

Hobbyer

Guest
Kan en kondensatoren belastes, uten skader, med spenning høyere enn det angitte spenning, hvis ladingen blir stoppet når kondensatoren har nådd den angitte spenning?

Her er situasjonen:

Jeg har en ultracapacitor:
140 Farad, 2,5 Volt, ESR 7,2 mOhm, Lekkasje dagens 0,1 mA, kortslutning gjeldende 500 A

Så jeg har en solar cellen matrise:
20 volt i fullt dagslys, 5 volt med bare rommet mitt lys.Ca 2 watt strøm i sollys og i rommet lys i milliwatt rekkevidde.
I want to charge the capacitor with the solar matrix with very little wasted power.

Mål:
Jeg ønsker å lade opp kondensatoren med solenergi matrise med svært lite bortkastet strøm.

Jeg kunne bruke en lineær regulator, men det ville avfall makt og min lineær regulator fikk ikke nok kraft i roomlight enda starte regulering allikevel.

En annen måte ville være å bruke en veksling regulator, men jeg hadde ikke nok gjeldende for den jeg hadde også.

Enda en måte vil være å konstruere en slags lader, som vil kreve en mindre 35V kondensatoren til 2,5 volt og pumpe det inn i Ultracapacitor, men jeg tenkte hvis jeg kunne gjøre det enklere måte hvis det var mulig:

Saken er at kondensatoren kan renne mer strøm enn det solar cellen matrise kan gi, så spenningen over kondensatoren vil vise kondensatoren spenning eller litt over det (bare testet med 3300 UF, 35V kondensatoren).Derfor tenkte jeg at det _might_ kan trygt lade med 20 Volt solkontroll matrise før spenningen over kondensatoren har nådd 2.5 volt.

På denne måten kunne jeg også lade cap raskere, fordi kondensatoren lades kurve vil være basert på høyere kostnad spenning.

Problemet kan dette gjøres uten å ødelegge kondensatoren (og kanskje forårsaker alvorlige collatelar skade) forutsatt at jeg kan sikkert stoppe ladingen på 2,5 volt.

Jeg
har sett på svar på lenge, men jeg kunne ikke finne noen.Også jeg ikke ønsker å prøve ut og risiko ødelegge kondensatoren, siden jeg har bare en håndfull.

Det er to poeng.
1.

.

Den supercap høyeste rangeringer må være absolutt.

Sitat:

For å unngå helse og brann farer ikke drive kondensatoren utover spenning eller Temperaturgrenser gitt i databladet.
Eventuelle overskudd kan også resultere i en reduksjon av levetid.

Takk for svaret.

Jeg quess Jeg trenger å finne konverteringsprogram som fungerer med strømninger i microamperage rekkevidde og bra du nevnte MPPT.Visste ikke engang vet om at problemet med Solcellepanel.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back