Lav frekvens vs high freq

N

nikeplato

Guest
Hei alle,

Jeg leste i flere bøker, som reduseres frekvensen er et generelt prinsipp å forbedre EMC for en modul (dvs: bruk laveste buss frekvensen på mikrokontrolleren kunne gjøre jobben).Nå noen forteller meg det ikke er nødvendig slik.Kan noen gi meg noen eksempler på bedre EMC ved å øke frekvens?
Spesielt Jeg redusert klokkefrekvensen (noen 100s KHz) for noen SPI grensesnitt (mellom mikro og noen driver), 4 ganger, være sikker på at jeg har gjort en god ting, EMC klok.

Takk,

nike

For å være nøyaktig, må du øke stige og falle ganger for å redusere EMC.

Jeg redusert frekvens og økt stige / fall tid også (low-pass filter).
Mitt spørsmål var: Hvordan kan man forbedre EMC ved å øke frekvensen, fordi jeg trodde du gjøre det ved å redusere frekvensen, og dette er veien å gå, men noen mer erfarne enn meg fortalte meg at jeg ikke necessarly forbedre EMC ved å redusere frekv. , som betyr man kan, i enkelte situasjoner, foretrekker høyere frekvens, EMC kloke, som gjør ikke mening for meg i hvert fall teoretisk sett, fordi høyere frekvens betyr høyere spektra båndbredde, slik at flere sjanser til å forstyrre.

Takk

nike

Hei Teknikken,

Reading i Clayton Paul's bok "Innføring i EMC", nylig fant jeg en mulig grunn til at noen ønsker å ha høyere frekvens i stedet lavere.Si at det er 2 bussruter på brettet, begge med 10 MHz frekv.I så fall vil det være to harmoniske fra hver linje ved 20MHz, 30MHz, etc., og amplituder av harmoniske vil være å legge til (hvis de har samme fase) økende støy.Anta at ingen av frekvensen kan bli redusert på grunn av funksjonelle grunner.Så vi ønsker å øke en av dem å si 15 MHz, og har den harmoniske ikke legge den ene til den andre.
Annet enn det jeg trodde, er målet å bruke laveste frekvensen tillates av funksjonelle krav.

nike

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back