lavspennings forsterker

T

thabart

Guest
Long time-leser og førstegangs-plakaten.Her er hva jeg gjør: Jeg jobber på en lav spenning forsterkeren med BJT's.Tthe innspill kommer fra en PC eller mp3-spilleren (rundt 200mVrms).Jeg vil spenningen gevinst å være høyere enn 10v / v og 1W bør utsvevende til 8ohm høyttaler.Jeg prøvde ved hjelp av en krets som ligner på det vedlagte.Det fungerte bra, så lenge spenningen ikke overstiger 20mV eller så.Etter det punktet massiv klipping oppstår.Kan noen forklare dette fenomenet, og kanskje hintet en løsning?Alle hjelpe er verdsatt.
Beklager, men du må logge inn for å vise dette vedlegget

thabart skrev:

Long time-leser og førstegangs-plakaten.
Her er hva jeg gjør: Jeg jobber på en lav spenning forsterkeren med BJT's.
Tthe innspill kommer fra en PC eller mp3-spilleren (rundt 200mVrms).
Jeg vil spenningen gevinst å være høyere enn 10v / v og 1W bør utsvevende til 8ohm høyttaler.
Jeg prøvde ved hjelp av en krets som ligner på det vedlagte.
Det fungerte bra, så lenge spenningen ikke overstiger 20mV eller så.
Etter det punktet massiv klipping oppstår.
Kan noen forklare dette fenomenet, og kanskje hintet en løsning?
Alle hjelpe er verdsatt.

Last ned (gratis) PSpice9.1 å undersøke krets problemer.Good fun også langt lettere å se hvilke endringer vil fungere!

Clipping skyldes overdreven gevinst.Din første etappe på egen hånd har få langt større enn 10 V / V, og det gjør den andre.Andre komplikasjoner: den andre fasen lastes det første, den 2N3904 er vurdert for bare 350mW; CS parallelt med 180 og 100 gir en merkelig frekvensrespons, den 10k variabelen ser neppe gi tilfredsstillende volumkontroll, den 8 ohm høyttaler reagerer med 10 uF til en høy-pass filter.

Den 10k og 1.8K ved foten av T1 er unødvendig lav, erstatte med si 100k og 10k.Reduser høy første trinn gevinst av negativ tilbakemelding - fjern C over 180, som skal nå være ca 12 ohm for å få en gevinst på 10 (kanskje du variere de 12 som volumkontrollen).

Den kondensator mellom C i T1 og T2 B må være større, sier 47UF, fordi vi er i ferd med å gjøre det fôr i en ganske lav impedans.

Den andre fasen skal være en emitter tilhenger, basert på kraft transistor f.eks TIP29.Fjern 1k, erstatte 5.1K med 1K, erstatte 560 med en kort, og de 100 med 10 ohm (eller bare bruke høyttaler selv i stedet).Hvis TIP29 varmer opp bruke en heatsink.1 watt inn i høyttaleren er ikke ubetydelig.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back