Lcd hitachi + AT89C51

R

ReyDemonio

Guest
Hei, jeg prøver å bruke en LCD-skjerm (LM016L) med Hitachi-prosessor, kontrollere den med en AT89C5131 og 4 biter grensesnitt, men jeg bare får svarte firkanter og ingenting annet i den virkelige kit og ingenting i det hele tatt i protheus simulering. Kan noen hjelpe meg med koden du? Takk
Code:
 # include sbit EN = P3 ^ 6; sbit RS = P3 ^ 4, sbit RW = P3 ^ 5; unsigned char date = 0; unsigned char kode tex1 [16] = {'', 'L', ' C ',' D ',' ',' d ',' e ',' ', '2', '', 'f', 'jeg', 'l', 'a', 's', '' }; unsigned char i = 0, j = 0, k = 0, z = 0; bit BU = 0; void ini (); void trans (unsigned char i); void vente (unsigned char z); void main (void ) {ini (), for (; ;) {date = 0x80; trans (0), for (k = 0; k
 
LCD du bruker er egentlig en 20-år gammel design, basert på en enhet som kalles HD44780. Hvis du google på den enheten, vil du finne tonnevis av eksempel kildekoden for å kontrollere det, og sannsynligvis mange eksempel med samme microcontroller du bruker også. Jeg mistenker at problemet er at du har ingen forsinkelser, men det er en stund siden jeg prøvde denne LCD-kontrolleren. Uansett, som en side note, er koden veldig merkelig at du bruker globale variabler å sende informasjon som vanligvis bare kunne være parametere i funksjonskall.
 
Sorry for den odde koden, jeg bare starter med C51 og alt dette. Jeg har prøvd å forbedre det som du sa, uten å bruke så mange globale variabler.
Code:
 # include sbit EN = P3 ^ 6; sbit RS = P3 ^ 4, sbit RW = P3 ^ 5; unsigned char kode tex1 [16] = {'', 'L', 'C', 'D', '', 'd', 'e', ​​'', '2 ',' ',' f ',' jeg ',' l ',' a ',' s ',' '}; unsigned char i = 0 , j = 0, k = 0, z = 0; bit BU = 0; void ini (); void trans (unsigned char i, unsigned char date); void vente (unsigned char z); void main (void) {ini (), for (; ;) {trans (0, 0x80), for (k = 0; k
 
Kan i det minste gi meg noen en fungerende kode for en 8051 micro og en HD44780? Jeg kan ikke finne noe nyttig i google, bare deler av koden eller ugyldige koder.
 
Jeg hadde ikke sjekket koden, kan du være sikker på at du initilized LCD riktig. Hvis du får rektangler det kan være en sjanse for problem med tilkobling av data og kontroll pinner. Sjekk denne LCD grensesnitt Tutorial [/URL] [/B] som bruker MikroC bibliotek
 
Det følgende er en tutorial demoing en HD44780 kompatibel LCD bruker 4-bits grensesnitt med 8051 familien og gir kildekoden både Assembly og C språk: [URL = "http://www.8051projects.net/lcd-interfacing/introduction. php "] LCD grensesnitt med Microcontrollers tutorial [/URL] Vanligvis, svarte bokser / rektangler indikerte en initialisering problem, muligens feil forsinkelser, forbindelser, etc. BigDog
 

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back
Top