LCD-kommando

L

louislu

Guest
hei ... alle vet hva er kommandoen for 1. rad LCD-skjermen for å skifte ett sted til venstre ... jeg vet det er slik lcd kommandoen 18h brukes til å skifte hele LCD-skjermen et sted til igjen ... men jeg vet ikke ønsker å flytte hele skjermen ... jus vil flytte 1. rad ... takk

Hei,

kan du bare skifte ut hele skjermen med en LCD-kommando.

Til å skifte den øverste linjen eneste du må skrive din egen rutine ...

med vennlig hilsen

hei ... kan fortelle meg hvordan å skrive min egen rutine for å skifte bare den øverste linjen ... takk

louislu skrev:

hei ... kan fortelle meg hvordan å skrive min egen rutine for å skifte bare den øverste linjen ... takk

hei,
Jeg tror du bruker HD44870 LCD, støtter det dosent hva u vil, prøve å bruke noen andre lcd.

im benytter ATMEL mikrokontroller ... 8051 ... øyeblikket wat jeg gjort er å sende en lcd-kommando 18h til lcd for det å skifte skjermen et sted til venstre ... men dette vil forrykke hele LCD-skjermen WIC Jeg vil .. . er det noen kommando for LCD toshift bare den øverste raden?

louislu skrev:

im benytter ATMEL mikrokontroller ... 8051 ... øyeblikket wat jeg gjort er å sende en lcd-kommando 18h til lcd for det å skifte skjermen et sted til venstre ... men dette vil forrykke hele LCD-skjermen WIC Jeg vil .. . er det noen kommando for LCD toshift bare den øverste raden?

Hallo

Dette er en god løsning, men Overskriving vil gjøre små PICs lider, som det kan og det tar varierer stor plass i programmet minne.

Jeg tror at hvis du kan Creat en streng array, og endre array argument for å vise ulike tegn ville være en fin idé.

Hilsen

andre valget er å bruke mellomrom til å skifte linje, men dette tar også minne mye

Forutsatt at du har implementert LCD READ funksjonen i maskinvare, kan du lese karakter fra ett sted og skrive den til en annen, en av gangen, du trenger ikke å bufre hele meldingen innenfor mikro.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back