Lithium batteri - strøm

A

Audette

Guest
Jeg har et spørsmål om batterier og hvor mye energi de lagrer. Jeg ser på bruk av et lithium batteri etter en bærbar instrument - de to valgene jeg har er 14.8V 4.4Ah eller 11.1V 4.4Ah. Spenningene jeg jobber med er 5V og 3.3V og generelt instrumentet vil bruke rundt 400-500mA ved normal bruk. Mitt spørsmål er, har spenningen en effekt på hvor mange sykluser mitt batteri kan gå igjennom? Noen fortalte meg en gang spenningen gjør svært liten forskjell til energi innen batterier og at det er Ah spesifikasjonen som teller. Men jeg har aldri virkelig fått en skikkelig forklaring på hvorfor dette er og jeg er ennå usikre på om dette er tilfelle. Jeg håpet mitt instrument skal kunne sykle rundt 200 iterasjoner bruker 14.8V 4.4Ah batteri. Hvordan ville dette bli påvirket hvis jeg går til 11.1V 4.4Ah batteri - eller enda en lavere spenning, men samme Ah. Takk på forhånd

Det er wattimer ikke amperetimer som betyr noe. Watt-timer = energi. Så, forutsatt at du bruker bytter regulatorer den 14.8V batteriet vil vare lenger enn 11.1V. Antallet sykluser er ikke avhengig av spenningen. Forskjellen er bare at 11.1V har 3 celler, har 14.8V 4 celler. Du må definere hvordan strømmen er delt mellom 5V og 3.3V for å beregne hvor lenge batteriet vil vare. Tren styrke og antar kanskje 80% effektivitet for en veksling regulator. Keith.

Når du gjør strømmen beregningen for batteriet, har jeg ikke brukt wattimer - men Amphours. Skulle dette endres? Jeg har brukt en formel som beregner den nåværende x tid - legg 20% ​​ekstra for 80% effektivitet og dele batteriet mAh verdien av resultatet. Dette har jeg trodde var antall sykluser. Men dette betyr ikke ta hensyn til spenningen i det hele tatt. Bør jeg derfor erstatte denne med, strøm x spenning x tid? [COLOR = "Silver"] [SIZE = 1] ---------- Post lagt ved 10:13 -------- - Forrige innlegg var ved 10:13 ---------- [/size] [/color] Når du gjør strømmen beregningen for batteriet, har jeg ikke brukt wattimer - men Amphours. Skulle dette endres? Jeg har brukt en formel som beregner den nåværende x tid - legg 20% ​​ekstra for 80% effektivitet og dele batteriet mAh verdien av resultatet. Dette har jeg trodde var antall sykluser. Men dette betyr ikke ta hensyn til spenningen i det hele tatt. Bør jeg derfor erstatte denne med, strøm x spenning x tid?

Du må ta hensyn til spenning for å få makt (og energi). Strøm = volt x ampere. Forsterkeren timer er fint hvis du vet at kretsen tar en viss strøm og spenning er løst. Hvis du begynner å variere spenning og kretsen bruker en veksling regulator så vil strømmen også forandre så du må ta hensyn til det. Når du bruker strøm / tid / spenning og legge i 80% effektivitet, hva du bør ende opp med er en tid som en krets vil vare på en enkelt opplading. Som et eksempel, hvis din krets tar 5V ved 1A du tar 5V. En 80% effektivitet regulator ville ta 6.25W å generere 5V (ikke 6W som du kanskje tror). Hvis du genererer det fra en 14.8V batteri, så 6.25W funker som 422mA. Så vil 4.4Ah batteriet vare 10,4 timer. Hvis du re-gjorde beregningen med 11.1V batteri du ville ta 563mA og slik at batteriet skulle bare vare 7,8 timer. Antallet sykluser et batteri vil vare avhenger av merke og kvalitet på batteriet, men er vanligvis 500 til 1000 komplette sykluser. Med LiIon partielle utladninger ikke pleier å redusere livet så mye så 1000 halv utslipp er sannsynligvis tilsvarer 500 fulle kostnader i form av batteriets levetid. Keith

Takk for din detaljert svar Keith. Kan du vennligst bekrefte følgende beregning basert på hva du sa - men endret til å omfatte kjøring. 5V linje, 0.3A sammen med 80% effektivitet krever 1.88W. 3.3V linjer, 0.3A sammen med 80% effektivitet krever 1.24W. den 5V linjen vil bli brukt i 30 sekunder og 3,3 V i 60 sekunder for hver prøvetaking syklus. så hvis vi tenker på en syklus være 60seconds, de Watts brukt opp i løpet av den tiden, 5V linje = 1,88 * (30/60) = 0.94 3.3V linje = 1,24 * (60/60) = 1,24 Derfor samlet wattstyrke kreves per 60 sekunder = 0,94 + 1,24 = 2,18 Hvis batteriet er en 14.8V, 4.4Ah batteri, AVG strøm fra batteri som brukes = 2.18W/14.8V = 150mA Derfor antallet timer batteriet vil vare = 4400mAh/150mA = 29 timer Kan jeg da konvertere dette til antall sykluser ved å si = 29 * 60 * 60 (konvertere til sekunder) / 60 (sampling syklus tid) = 1740 Derfor kan jeg anta at i beste batteriet vil gi meg 1740 av 60second sykluser?

Dere beregninger er fint opp til 29 timer. Din neste bit er faktisk riktig, men en komplisert måte å gå fra 29 timer til 1740 minutter. Du beregne ned til sekunder og deretter konvertere den tilbake til minutter (* 60/60), men svaret er riktig. De sykluser her er ikke å forveksles med batteriet levetid dvs. antall lade / utlading sykluser før batteriet er holdt ansvarlig godt og må skiftes ut med en ny. Det vil typisk være 500 til 1000 lade / utlading sykluser. Keith.

Takk. Jeg skal nå få et batteri og test og se hvordan nøyaktig beregning er :)

Derfor kan jeg anta at i beste batteriet vil gi meg 1740 av 60second sykluser?
g.gif

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back