Maximum Power Transfer?

A

aryajur

Guest
Jeg har et svært grunnleggende spørsmål.Hvorfor er vi opptatt av maksimal kraftoverføring?Hvis vi gjør maksimalt Voltage Transfer, som å ha uendelig inngangsimpedans til en forsterker for spenning amplifikasjon, hvordan vil dette systemet være dårligere enn et system som har en matchet inngangsimpedans til kilden??

Jeg håper jeg får mange svar på dette fordi en svært grunnleggende spørsmål ...

Begreper som "Maximum Power Transfer" og "matchede Impedans" er brukt i RF design i stedet for forsterker kretser, hvor ett av målene er å oppnå maksimal utstrålt effekt for en gitt input makt.Derfor har vi som mål for maksimal kraftoverføring, som vil oppstå når impedences er matchet.Hvis impendences ikke passer, vil mesteparten av inngangseffekt bli reflektert tilbake til strømkilde stedet skal bestråles via antenne, som bare skulle være en sløsing med strøm.

For forsterker kretser, er målet fortsatt å oppnå høy inngangsimpedans og lav output impedans.

Litt historie:
http://www.du.edu/ ~ jcalvert / tech / jacobi.htm

MPT er også mye brukt i akustiske systemer.For eksempel er impedans på Høyttalerytelse matchet med Utgangsimpedans av forsterkeren for å få maksimal utgangseffekt fra høyttalerne.

Dette er akkurat hva jeg sier.Det er fornuftig å matche impedans når du kjører en enhet fra et batteri eller kjøre en høyttaler fra en forsterker, slik at du får maksimal effekt fra te kilde.Men som i RF-systemer hvor signalet er mottatt fra antennen, som mottok signalet knapt har noen effekt, og hvis vi kan få den karakteristiske bølgeform på signalet og forsterke den og på utgangen kan vi legge til så mye strøm til produksjonen som vi vil.Hvorfor gjør vi mister halvparten av dette karakteristiske bølgeform bare for å få den strømmen som til slutt skal vi levere likevel???

Jeg kan se begrepet makt maks.er mer nøyaktig enn maks.nåværende eller maks.spenning trems som den grunnleggende følelsen av kommunikasjon systemet er makten transfere.(f.eks hvis vi har tomme battary den har spenning målt, men det er ikke levert strøm fra det)

La meg ramme spørsmålet på en annen måte.
Når vi ønsker å kjøre et apparat fra et batteri, eller når vi drive sender antennen fra Forsterkerutgangsdetaljer det er fornuftig å matche kilden impedansen til impedans å overføre maksimal kraft fra kilden til lasten siden kilden er hovedsakelig forsyne strøm til lasten.
Nå når vi har en antenne som mottar, som mottar et signal, og gir den til input filter eller forsterker, hvorfor trenger vi å ha inngangsimpedans av dette filteret eller forsterker matchet til antennen?Det viktigste vi ønsker fra dette signalet er bølgeform på signalet, ikke dens kraft, er det ikke?Så hvorfor bry for maksimal kraftoverføring i dette tilfellet, hvorfor ikke bare maksimal spenning overføre??

Det har å gjøre med det faktum at forsterkeren på begge ender må være partisk under skiftende belastning tilstand.Du gjør dette med lav verdi motstander.Husk at motstanden til bakken ved foten av en transistor som gjør inngangen uavhengig av transistorer endring i beta.Dette er årsaken til lav verdi motstander.Men i stedet for å måtte 30 20 40 har du 50 50 50.Og dette er relativt nært nok til lik størrelse.

Quote:

Nå når vi har en antenne som mottar, som mottar et signal, og gir den til input filter eller forsterker, hvorfor trenger vi å ha inngangsimpedans av dette filteret eller forsterker matchet til antennen?
Det viktigste vi ønsker fra dette signalet er bølgeform på signalet, ikke dens kraft, er det ikke?
Så hvorfor bry for maksimal kraftoverføring i dette tilfellet, hvorfor ikke bare maksimal spenning overføre??

rkarthik1 skrev:thats not true ..
makt er viktig.
inngangssignalet til slutt vil drive noen belastning som igjen trenger strøm.
forsterkeren forsterker kraften i inngangssignalet ..
så for å oppnå maksimal utgangseffekt fra forsterkeren, har inngangseffekt å være maksimalt som i sin tur betyr: Maximum Power Transfer sats!

Jeg forstår spørsmålet ditt, og jeg tror det har å gjøre med dette:
Max kraftoverføring er gunstig fordi RF mer styrke dine utstrålte signalet mindre kompleksiteten i mottakeren.Note-motsetning RF applikasjoner mange andre dont opererer i regionen maks kraftoverføring som effektiviteten er svært dårlig i denne regionen.Men i RF offer vi effektivitet for mer nøyaktighet som er mer viktig i kommunikasjon.Så i argumentet ditt, er du fullstendig ignorerer støy innebygd i overføringen, så å ha et høyt signal
/ støyforhold vi trenger et sterkere signal utgang til senderen.uten denne støyen vil overvelde signalet og du absolutt ikke får en pen sinusoid som du forventer at mottakeren.Maks utgangseffekt på senderen sørger for at signalet kan reproduseres på mottakeren uten mye innblanding av støy.

ja ... i analog ckts det også vil gjelde ... for eksempel ta en kraftig høyttaler .. det ingenting annet enn en multi scenen cascoded forsterker .. interne etapper bortsett fra i / p og o / p etapper r beregnet for max effekt r else si maks gevinst for å få det nødvendige volumet ved hjelp av mindre no.av stadier ... men o / p fasen er beregnet for maks o / p volt u. signaltap ..

I radio, overføringslinjer og annen elektronikk, er det ofte et krav for å matche kilden impedansen (som en sender) til impedans (for eksempel en antenne) for å unngå refleksjoner i overføring linjen.Derfor er kilden og impedans er like.

aryajur skrev:

Jeg har et svært grunnleggende spørsmål.
Hvorfor er vi opptatt av maksimal kraftoverføring?
Hvis vi gjør maksimalt Voltage Transfer, som å ha uendelig inngangsimpedans til en forsterker for spenning amplifikasjon, hvordan vil dette systemet være dårligere enn et system som har en matchet inngangsimpedans til kilden??Jeg håper jeg får mange svar på dette fordi en svært grunnleggende spørsmål ...

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back