measurinig oppveid av en låst komparator

R

rivendu

Guest
hei

jeg undersøke forskyvninger av overklokket (låst) Comparators.Min metode er å sette en rampe signal på komparator innspill fra 0 til VDD med en helling VDD / t_ramp.
t_ramp er økningen tid på innspill fra en puls kilde.det komparator drives med en samplingfrekvens på 10MHz.
den transistion av en låst komparator er på en tid da klokken signalet blir høy.Dermed komparator er utløst av en gryende kanten.

det er den riktige måten å måle offset, som er en typisk statisk karakteristisk, når jeg ser på spenningen verdi på tidspunktet når overgangen skjer og trekker referansen spenning fra målt?

Forutsatt en referanse spenning på 0.5V, er overgangen til den økende kanten av klokke signal for, la oss si, 0.505V.Da utlignet spenningen 5mV med en toleranse for deltaV.Den deltaV er definert som spenning forskjellen mellom starten og slutten på en klokke periode.For t_ramp av 200ľs og VDD av 1V vi har en skråning av m = 1V/200ľs (selvfølgelig).En sampling frekvens på 10 MHz har en periode på 100ns.Den deltaV deretter 0.1ľs * 1000mV/200ľs = 500ľV.Toleranse kan senkes med en tregere ramp.Vedtaket om at oppveid av 5mV for en komparator med en rail-to-rail ICMR ville være ln (1V/5mV) ~ 7 bits.For en ICMR på 0,35 til 1V, ville dette være ln (0.65V/5mV) ~ 7 biter også.

tror du metoden er rett?

hei,
Ja jeg simulere med tråkkfrekvens, gjenferd simulator.
tror du det er riktig?

ok, så kan du sette som x axsis rampe spenning og se nøyaktig hvor spenning komparator slås på ...
i bølgeform vindu plot rampe og komparator utgang og sett x-aksen til rampe i stedet til uavhengige variabelen

Offset i en overklokket komparator er mer kompleks enn som så.Hva du ønsker å vite er det laveste innspill overdrive som vil produsere en logikk overgang innen vedtaket perioden tilgjengelig.

les denne http://www.designers-guide.org/Analysis/comparator.pdf å få et fullstendig bilde.

Og også denne btw http://www.designers-guide.org/Analysis/metastability.pdf

hei
for mitt arbeid er det viktig å se, om komparator kan nå en nøyaktighet på 10 bits.Dermed satte jeg hastigheten på rampen signalet og samplingsfrekvens sakte nok til at spenningen øker innenfor en klokke periode ikke er høyere enn range / (2 ^ 10bits).For en rekke 900mV for eksempel gjør det om 1mV.Derfor, hvis overgangen til komparator oppstår en periode senere enn tidspunktet da spenningen overstiger referanse spenning, har komparator en nøyaktighet på 10 bits.Hvis overgangen blir senere så nøyaktigheten er selvfølgelig lavere.

Jeg bare ønsker å vite om dette er en riktig metode.Med en oceanscript i simulere komparator output versus tid til annen referanse spenninger innenfor ICMR og se opp offset verdier, slo rate og propagation delay.den drepte hastigheten vil være mellom 0,1 * vdd og 0,9 * vdd.the propagation delay ville være i begynnelsen av klokken puls og 0,1 * vdd.
avhengig av den høyeste offset verdi, jeg bestemmer nøyaktigheten av komparator.

Jeg spør en gang til: er dette rett?

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back