Mitt hovedkort har stekt! Hva kunne ha skjedd?

P

purifier

Guest
Nylig en av min venns system fikk skadet ..... Vi brukte systemet, og plutselig var det en powercut ........ da var det en lyd fra CPU. På åpne den så vi at hovedkortet n alle komponentene ble brent ... Hva som faktisk må HAV skjedde? .. Noen sier det på grunn av spenningsvariasjoner ....... noen sier det var kortsluttet ........ Hva som faktisk skjer når spenningen svinger ?......( systemet ble også jordet ... .... folk sier jording redder apparater fra spenningsvariasjoner men jeg lurer på hva som kunne ha skjedd.) Kan noen vennligst gi en forklaring?

[Quote = purifier] Nylig en av min venns system fikk skadet ..... Vi brukte systemet, og plutselig var det en powercut ........ da var det en lyd fra CPU. På åpne den så vi at hovedkortet n alle komponentene ble brent ... Hva som faktisk må HAV skjedde? .. Noen sier det på grunn av spenningsvariasjoner ....... noen sier det var kortsluttet ........ Hva som faktisk skjer når spenningen svinger ?......( systemet ble også jordet ... .... folk sier jording redder apparater fra spenningsvariasjoner men jeg lurer på hva som kunne ha skjedd.) Kan noen vennligst gi en forklaring? [/quote] Sannsynligvis tilfelle av dårlig kvalitet ATX strømforsyning inni den maskinen, spesielt ille er JNC merke (Made in Kina). Det var sikkert forårsaket av nettspenning svingning, kom sannsynligvis noen makt kirurg i gjennom strømnettet, men i tilfelle god ATX strømforsyning, bør det ikke forårsake noen skade på hovedkortet. Angående jording, er dens primære funksjon å spare brukeren / operatøren av en elektronisk enhet, i tilfelle noe dårlig skjer inne i enheten og nettspenningen vises på metall tilfelle.

Takk ... Ja selv jeg lurte på .. Hva kunne ha skjedd så fryktelig som kunne brenne ut innsiden av hovedkort ...

Datamaskinen CPU drives via SMPS som ikke er isolert fra tilførselsledningen. En stor spenning pigg stekte elektronikken ... Ican vedder på at du ikke har en UPS .. na dif du gjør, er det en online, lav skifte hastighet en. Jeg er så lei din CPU fikk stekt .. Jeg håper dette svaret hjalp deg?

[Quote = purifier] Takk ... Ja selv jeg lurte på .. Hva kunne ha skjedd så fryktelig som kunne brenne ut innsiden av hovedkort ...[/quote] Tro meg, jeg så noen tilfeller av ATX (som allerede er nevnt JNC merke) funksjonsfeil, grunnet dårlig konstruksjon / layout av delene, ledende til 1μF kondensatorer i grunnskolen kretser for å tørke ut, forårsaker total funksjonssvikt av ATX PSU, slik for eksempel opp til +10 V ut i stedet for +5 V, forårsaker total ødeleggelse av nesten alle komponentene inni PC.

Den nyeste rasen av ekstremt lette SMPS er skremmende ... Jeg ser på de fleste av dem ut av nysgjerrighet ... De er minimalistisk - i teorien design er faktisk veldig bra, men i praksis, de er dødelige ... de fleste av komponentene er sterkt underated!

Dette var svaret jeg fikk da jeg prøvde å forklare ham hva som kunne ha gått galt ... Vel, jeg bare ble forvirret da han sa at hans SMPS var arbeider fin. Et par dager tilbake hørte jeg at selv internett kabelen kan være ansvarlig og så jeg fortalte ham at som ga han meg følgende svar: ". Jeg var koblet til internett - LAN, Hovedkort, Spikegaurd fikk skadet Hvis det skyldtes internet kabel, hvordan kan spikeguard bli skadet. Hvorfor har ikke SMPS blir skadet? Selv som er i samme bane "Any ledetråder?

Overspenning er en av de mest fryktede hendelsene på elektroniske enheter. Samme som en datamaskin, er de virkelig utsatt for overspenning. Selv om overspenning varer vanligvis bare millisekunder (og er noe filtrert av transformatoren i strømforsyningen), kan det høy spenning overstige withstanded spenningen til isolerende lag innenfor den integrerte kretsen chips og brenne alt inni datamaskinen. Kraften levert til din elektroniske enheter og maskinen er stabil og konstant, i teorien selvfølgelig. I det virkelige liv, betyr det ikke fungerer på den måten. Ofte overspenning oppstår når den normale flyten av elektrisitet er avbrutt, og deretter startet igjen, eller var det en forekomst på at noe sender overflødig elektrisk energi inn i systemet. Ethvert antall hendelser, fra lynnedslag til strømbrudd, kan forårsake overspenning. Selv dine egne elektriske enheter og datamaskinen kan føre dem. Kjøleskap og klimaanlegg, for eksempel, har motorer som skrur av og på, overspenning viderekobling strøm til og fra andre apparater og produsere lavt nivå makt. På datamaskinen, kan innvendige perifere forårsake små overspenning som kan reduseres datamaskinen levetid eller ødelegge det helt.

Kan noen gi et svar på spørsmålet mitt? BTW takk lmtalsoul ... men min tvil er fortsatt svever i tankene mine ...

[Quote = purifier] Kan noen gi et svar på spørsmålet mitt? BTW takk lmtalsoul ... men min tvil er fortsatt svever i mitt sinn ...[/quote] Hvis det var noen tordenvær skjer på det øyeblikket så det kan forklare skaden forårsaket av andre kilder enn strøm svingninger. Men vanligvis ATX strømforsyning lider skade i tillegg. Så igjen, i tilfelle lightining, en nyere vet banen av elektrisk strøm i dette tilfellet. Jeg hadde tilfelle av stekt datamaskin, telefon og telefonsvarer (PC var off / mekanisk bryter, det var gamle PC XT /, men modem ble plugget i, telefonsvarer ble pluged i kraft) og TV som forble intakt og var på ved øyeblikk når belysningen slag nabobygget. Så i slike tilfeller virkelig nyere du vet hva som vil bli stekt, og hva som vil holde seg i live. :) En annen holdning scenarion i frined sak er hvis telefonen linje der han er koblet til nettet ikke er undergrunnen, og hvis det er noen kraftledninger i nærheten, kunne det ha vært tilfelle for "overtenning" mellom linjene.

:) Tusen takk ... Jeg er overbevist om ... Jeg skal prøve å overbevise ham også ...

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back