P
powersys
Guest
Nylig fant jeg ut en del støy, ved ca 100Hz, på omfanget når jeg plasserte sonden på Kanal-1 til den ene enden av en spole og GND-sonden til en annen ende av spolen.Før at jeg ikke har en slik støy problem, som har vært uforglemmelige meg siden noen uker siden.Når jeg gjorde FFT av målt omfanget dataene, fant jeg ut flere spenningstopper på flere frekvenser over 100 Hz (f.eks 100Hz, 200Hz, 300Hz, 400Hz ...).
I går fant jeg ut at støyen var "forårsaket" av lysrør utstyrt med elektronisk ballast.Når jeg slått av lampen, støyen forsvant, og toppene i FFT spektrum forsvant også.Jeg kunne høre noen hørbar støy produsert av lysrør.Ifølge teknikeren er lampen er utstyrt med 400Hz elektronisk ballast.
[1] Er det gjennomført "eller" utstrålt 'EMI?
[2] Hvorfor er frekvenser på flere av 100Hz?Siden elektronisk forkobling opererer med 400Hz, etter min mening bør det være flere av 400Hz, (f.eks 400Hz, 800Hz, 1200Hz ...).Pls korrigere meg hvis jeg tar feil.
Mange takk
I går fant jeg ut at støyen var "forårsaket" av lysrør utstyrt med elektronisk ballast.Når jeg slått av lampen, støyen forsvant, og toppene i FFT spektrum forsvant også.Jeg kunne høre noen hørbar støy produsert av lysrør.Ifølge teknikeren er lampen er utstyrt med 400Hz elektronisk ballast.
[1] Er det gjennomført "eller" utstrålt 'EMI?
[2] Hvorfor er frekvenser på flere av 100Hz?Siden elektronisk forkobling opererer med 400Hz, etter min mening bør det være flere av 400Hz, (f.eks 400Hz, 800Hz, 1200Hz ...).Pls korrigere meg hvis jeg tar feil.
Mange takk