ODFM CDMA WIMAX WIFI ... nybegynner til digital kommunikasjon

E

eehero

Guest
Hei alle venner, jeg er bare en nybegynner i digital kommunikasjon feltet og ønsker å ta en avgjørelse i hvilken del å gå inn i detaljer (OFDM, CDMA, WiMAX eller wifi).
kan være jeg donot forstå hva hver av dem omfatter og snakker for, jeg er så venter for ur hjelpe.Lagt til etter 1 timer 15 minutter:Jeg venter på hjelp

OFDM, WiMAX og WiFi er like i at de bruker FFT / IFFT.
CDMA er annerledes.

ok, nå jeg forstår at OFDM og CDMA er akkurat som protokoller, WiMAX et program bruker OFDM-protokollen.

OFDM, bruker flere transportører til å sende digitale data, og CDMA gir flere brukere til å bruke samme kanal uten forstyrrelser.
Er det riktig venner.
Jeg venter på mer explination

eehero skrev:

ok kjære frankch, kan u forklare i flere detaljer

http://www.complextoreal.com/chapters/ofdm2.pdf

Se denne siden for en god forklaring på OFDM ...(Side 9 og 10 kan være uklart)

hei ..

OFDM -> digital modulasjon teknikk der flere transportører er meploymed slik at bærere er ortogonale til hverandre.
den brukes for å fjerne ISI og for effektiv bruk av frekvensene
og største fordel er her equalizeren er veldig enkelt ..1 Trykk equalizer.

CDMA -> tildeler hver kode til den enkelte bruker slik at alle kan få tilgang til kanalen gangen ..
her equalizer er svært kompleks ...f.eks.rake mottaker.

Uday

WiFi: IEEE-standarden utpekt av 802.11.Det handler om trådløst lokalt nettverk (WLAN)

WiMax: IEEE-standarden utpekt av 802.16.Ved hjelp av WiMax kan man koble seg til internett trådløst.
Den kobler også LAN's sammen trådløst slik at den kan betraktes som trådløs MAN.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back