om AM-og FM

J

jravi

Guest
Jeg vet AM er i kHz og FM er i Mhz.men FM er begrenset til et lite stykke overføring sammenlignet AM.hvorfor?

På grunn av kraft og båndbredde tradeoff.Den BW nødvendig for FM ville bli svært store - derav strømsparingsmodus kravet - dermed kort avstand transmission.The BW req.to overføre AM wuld være mindre i forhold til FM - derav høy effekt kravet - derav lang avstand overføring

Båndbredde har ingenting å gjøre med det fordi FM kan bredt bånd eller smal-bånd.

Frequency har ingenting å gjøre med AM eller FM.Den meget gammel AM broadcast band er på lave frekvenser som gjenspeiler utenfor ionosphere om natten så kan reise langt.Høye frekvenser ikke returmeldingen, de er linjen av syne så avstanden er begrenset.
Du kan ha meget høy frekvens AM og har lav frekvens FM.

Jeg delvis godta u'r answer.However, kan u vennligst utdype den BW-Power tradeoff og dens betydning i FM spesielt.

også under innvielses dager moduleringshjul, AM først ble oppfunnet da bare andre.så tilgjengelig frekvens ble først alloted til AM deretter resten var alloted til PM eller FM

ville noen gjerne utdype effekter av bygninger og overføring linjer på AM eller FM?

Jeg har sett at AM blir forstyrret når vi bo i nærheten av overføringen linje men FM er det ikke.hva er årsaken?

hvorfor FM brukes til for overføring av lyd på TV og ikke AM ..................

desperado1 wrote:

hvorfor FM brukes til for overføring av lyd på TV og ikke AM ..................

jravi,
Årsaken til forskjellen i området frekvensbåndene som er allokert til AM og FM.I USA, AM brodcast fordeles spekteret fra 540 kHz til 1700 kHz.Om natten signaler i dette bandet kan mottas på avstander på hundrevis av miles.Men AM-signaler i noen kortbølge band, kan ha verdensomspennende dekning grunn refraction av Heaviside laget i atmosfæren.Den
amerikanske FM spektrum er tildelt frekvenser fra 88,1 MHz til 107,9 MHz.Rekken av signaler i dette bandet er litt større enn line-of-området.Sortimentet har ingenting å gjøre med typen modulering.Selvfølgelig med en gitt type moduleringshjul, større makt resulterer i større rekkevidde.
Hilsen,
Kral

Er det noen tekniske logikken bak bruke FM som moduleringshjul skriver i TVer?

desperado1 wrote:

Er det noen tekniske logikken bak bruke FM som moduleringshjul skriver i TVer?

bcoz frekvens n bølgelengde r gjensidige, så frekvensen den dekker liten avstand

and not vice versa.

Jeg helt uenig med audioguru på grunn av han ga med hensyn til bruk av FM i TV audio.There er en interessant årsaken til at bildet er amplituden modulated og lyden er freq.modulated på TV
og ikke omvendt.
Itz grunn, når vi freq.modulate en operatør direkte (Direct FM), sin fase varierer indirectly.Our ører er insensitive til disse fase varianter og dermed vi ikke finner noen problemer mens du hører på lyd i TV.
Hvis bildet er freq.modulated, sin fase varierer indirekte (som sagt tidligere) og våre øyne er svært følsom for disse fase varianter hvor en ser et bilde forvrengt hvis det er freq.modulated.
Hence, lyden er freq.modulated og bildet er amplituden modulated på TV for å overvinne disse problemene indirekte fase varianter.

Bhanumurthy wrote:

and not vice versa.
Jeg helt uenig med audioguru på grunn av han ga med hensyn til bruk av FM i TV audio.There er en interessant årsaken til at bildet er amplituden modulated og lyden er freq.modulated på TV
og ikke omvendt.

Itz grunn, når vi freq.modulate en operatør direkte (Direct FM), sin fase varierer indirectly.Our ører er insensitive til disse fase varianter og dermed vi ikke finner noen problemer mens du hører på lyd i TV.

Hvis bildet er freq.modulated, sin fase varierer indirekte (som sagt tidligere) og våre øyne er svært følsom for disse fase varianter hvor en ser et bilde forvrengt hvis det er freq.modulated.

Hence, lyden er freq.modulated og bildet er amplituden modulated på TV for å overvinne disse problemene indirekte fase varianter.

Som jeg forstår,
jo høyere frekvensen brukes, bølgelengdeområdet blir kort ...Derfor AM fikk bred dekning hvis sammenligne med FM.

Har jeg rett?

Rett meg hvis jeg
er feil ...

Som jeg forstår,

jo høyere frekvensen brukes, bølgelengdeområdet blir kort.Ja, selvfølgelig (invers proporsjonal)..
Derfor AM fikk bred dekning hvis sammenligne med FM.Har jeg rett?Nei, riktig svar ble gitt allerede ved KRAL på Feb. 10nde.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back