Opprette krets for å få halvparten av spenning til Collector i Transistor

M

Music Manic

Guest
Hei jeg har setup en enkel krets på brødfjel min (med hjelp av en venn til å teste min transistor) for forsterkning. Jeg har:..? Emitter kommer til bakken Base mottar en 2m2 motstand Collector mottar 5k6 motstander (som er ment å halvere spenningen jeg synes å være å få en 8.7V lesing på multimeter min Hvorfor Hva gjør jeg galt Jeg bruker en ni volts batteri som kostnad. Takk
 
Det er ikke den beste koblingsskjema jeg har sett, men så vidt jeg kan se har du bare koblet to av de tre beina på transistor så jeg er ikke sikker på hva du forventer skal skje. Keith
 
[Quote = keith1200rs, 1141154] Det er ikke den beste koblingsskjema jeg har sett, men så vidt jeg kan se har du bare koblet to av de tre beina på transistor så jeg er ikke sikker på hva du forventer skal skje. Keith [/QUOTE] Jeg prøver å Bias Collector til halvparten av PD Voltage. Beklager om pic, var det litt rushed. Takk
 
Begge motstandene er koblet til den samme positive forsyning, kan en skillelinje fungerte sånn, trenger den positiv spenning til den ene enden, og bakken til den andre enden. Kan jeg foreslå at du laster ned en programvare simulator og eksperimentere et par kretser før du prøver med en ekte en. Du kan også prøve en online simulator http://www.falstad.com/circuit/e-index.html
 
Her er min venn oppsett og han får 4.5Volts Bias med begge motstander knyttet til den positive terminalen: Fra venstre til høyre: Collector Base Emitter Thanks
 
Som har alle tre pinner til transistoren koblet som gjør mer fornuftig. Hvis du ønsker å forstå elektronikk du trenger for å begynne å tegne koblingsskjemaer, ikke fotografere breadboards. Keith
 
vennene dine design er mer lik Spenningsdeler skjevhet der som du har prøvd det samme med en åpen emitter design er ikke gjennomførbart i sanntid for en tranny
 
Hvis du har tilgang til noen motstander jeg har kommet opp med en løsning. hvis du bruker base motstand på 50 kOhm og en samler motstand som 2,5 kOhm vil det skjevhet halve spenningen forutsatt Beta verdien av transistor din er 100. 9 volt / base motstand = base gjeldende. base gjeldende * beta = Kollektorström 9 volt - (kollektorstrømmen * solfangeren motstand) = spenningsfallet fra solfangeren til emitter (i ditt tilfelle du ønsker 4,5 volt).
 
--- Oppdatert --- [/COLOR]
Hvis du har tilgang til noen motstander jeg har kommet opp med en løsning. hvis du bruker base motstand på 50 kOhm og en samler motstand som 2,5 kOhm vil det skjevhet halve spenningen forutsatt Beta verdien av transistor din er 100. 9 volt / base motstand = base gjeldende. base gjeldende * beta = Kollektorström 9 volt -. (kollektorstrømmen * solfangeren motstand) = spenningsfallet fra solfangeren til emitter (i ditt tilfelle du ønsker 4,5 volt)
Hei Krixen, Kan du gi meg litt mer info om hvordan hver del drives i forbindelse med hverandre. Jeg forstår hva du sier, men vil hver transistor trenger ulike forhold for å jobbe på en bestemt måte? Jeg jobber med NPN klasse A amp grunnleggende i øyeblikket, så jeg vet nøyaktig hva som skjer med transistor. Takk
 
Ta en titt på denne: http://www.falstad.com/circuit/e-voltdivide.html Det viser et eksempel spenningsdeler. Rotet rundt med motstand også, og du vil se mønsteret. Spenningen bestemmes av motstanden forholdet ikke den faktiske verdi. Jeg er fortsatt ikke helt sikker på hva du prøver å gjøre, skjønt. Du vil samleren spenning til å være halvparten av hva basen spenningen er? Eller halvparten av emitter?
 
Den eneste forskjellen mellom BJT er som du bruker er beta verdi. NPN er hva jeg antok at du har slik at vil fungere. så strømmen i basen kan skrives som: Base Current = [9 volt (fra batteri) - 0 volt (emitter er jordet)] delt på basen motstand. nå kollektorstrømmen er: base dagens x beta verdi. vanligvis beta er 100, noen ganger er det 50, avhengig av transistoren. forholdet mellom solfangeren nåværende og base gjeldende er beta. (Ic / Ib). siden du nå har kollektorstrømmen, hvis du ønsker å finne spenningsfallet mellom solfangeren og emitter (V ut) du kan gjøre 9 volt (fra batteri) - spenningsfall på solfangeren motstand (dvs. kollektorstrømmen * solfangeren motstand) = V ut [COLOR = "sølv"] --- Oppdatert --- [/COLOR] Bare kommer til å gjøre en rask formel oppsummering her, jeg leste over innlegget mitt, og det kan være litt wordy: Batteri vil bli kalt Vcc nå: Ib = (Vcc) / Rb Ic = Beta * Ib Beta = Ic / Ib (dette er å finne beta verdi for å se om det 100 eller forskjellige) Vout = Vcc - (Ic * Rc) Jeg glemte Diode spenningsfall fra base til emitter, bør base gjeldende være: Ib = Vcc - 0,7 v / Rb (vanligvis er 0,7, bør være lett å måle spenningsfallet mellom base og emitter med et voltmeter)
 
Bare kommer til å gjøre en rask formel oppsummering her, jeg leste over innlegget mitt, og det kan være litt wordy: Batteri vil bli kalt Vcc nå: Ib = (Vcc) / Rb Ic = Beta * Ib Beta = Ic / Ib (dette er å finne beta verdi for å se om det 100 eller forskjellige) Vout = Vcc - (Ic * Rc)
utmerket arbeid pal men husk enten Ic eller Beta verdien må være kjent hvis begge er ukjent beregningen blir mer kjedelig
 
En grunnleggende ulempe med th epresent skjevhet krets er at du kjører transistor i perfekt metning hvis du antar en for lav strøm gevinst. F.eks transistoren i den opprinnelige eksempel har tydeligvis en B på ca 200, hvis du beregne krets for B = 100 eller en enda lavere verdi, transistor mettet fett. Småsignaltransistorer som BC547 dekker et strømforsterkning på mellom 100 til 800 personer. Endre kretsen til en kollektor-base skjevhet motstand unngår minst metning.
 
Hvis du kan gi meg verdien for din nye Vout når du koblet opp bakken tilbake til emitter jeg kan fortelle deg hva beta verdien er for kretsen din og så kan vi lett komme opp med motstander løsninger for design for å få 4,5 volt over kollektor-emitter
 
Anbefaling til Music Manic: jeg ikke delta i denne tråden (frem til nå). Hvorfor ikke? Jeg er for lat resp. ikke nok motivert til å oversette den verbale krets beskrivelse (og alle de følgende verbale bidrag) til en krets diagram. Du bør vite at det er vanlig praksis (for min mening: en nødvendighet) for å støtte spørsmålet som din med en krets diagram. Det er min anbefaling for fremtiden. LVWH
 
Dens slik en enkel krets som etter min mening dens lett å forstå. Dens en BJT forsterker med bare to motstander. Han synes også å være ny elektronikk, og jeg er sikker på at det ville være vanskelig å gjøre koblingsskjemaet.
 
Hvis du kan gi meg verdien for din nye Vout når du koblet opp bakken tilbake til emitter jeg kan fortelle deg hva beta verdien er for kretsen din og så kan vi lett komme opp med motstander løsninger for design for å få 4,5 volt over kollektor-emitter
4.73VI ikke trenger det for å være nøyaktig i øyeblikket. Jeg bare blir undervist i hvordan å sette ting opp i øyeblikket, og lære hvordan det fungerer. Takk for ligningen. Det viser meg hvordan delene samhandler. . [COLOR = "sølv"] --- Oppdatert --- [/COLOR]
Ja, mest sannsynlig ... og derfor min anbefaling
Her kan du gå:
 
Det er en vanlig fast skjevhet ckt hva som er problemet her hvis du variere Rb verdien automatisk op kan varieres for å passe dine behov
 
din beta-verdien skal være ~ 202 hvis mine beregninger er riktige, kan du nå kontrollere kollektorstrømmen å gi Vout du trenger
 

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back
Top