Oppstart av krystall oscillator

M

mberesin

Guest
Hei til alle, I'am jobber med krystall oscillator i klassisk Pirce konfigurasjon. Som en forsterker bruker jeg PMOS. Jeg ønsker å spørre om noen av dere vet analytisk forhold mellom gm av transistoren og oppstartstid på oscillator. Alle bøker og artikler si at oppstartstiden er avhengig av Q av krystall og kapasitanser (eller kanskje jeg gikk glipp av noe). I mine simuleringer ser jeg at for høyere biasing curent jeg har kortere oppstartstid. Lurer på om noen av dere tenkt på det. Hilsen. Marcin

"I mine simuleringer ser jeg at for høyere biasing curent jeg har kortere oppstartstid" *** Jeg tror ikke det. I memery min, større | neg-motstand | ha kortere oppstartstid. Høyere Biase strøm kan ikke alltid føre til større | neg-motstand |, espacially for lav frekvens cystal oscillator.

Takk for svar smørfisk å gjøre ting klart min oscillator arbeider på 27 MHz. I området som jeg sjekket oppstartstiden blir kortere hvis gm øker. Marcin

Det er ikke direkte sammenheng mellom GM-verdi og oppstarttid. Men tiden vil være kortere hvis du begrenser produksjonen sving på OSC til en lavere verdi. Men du vet, når swing er lavere, vil den fasen støy øker. Foruten, har forskjellig struktur forskjellig oppstartstiden.

Dear Sir: Oppstarten er avhengig av krystall frekvens, som liker 4MHz er om 4 ms, men du kan legge oppstarten krets for speeed oppstart tid. Det er vanskelig å simulere, fordi vi har legger den første betingelse for simulering. Dette er mitt eksperiment. Som krystall er? KHx, som 78k eller 32k. Det er Jard til simulering ved hjelp av forbigående simulering. Vet noen hvordan du starter opp for dette formålet, Takk

Hei alle og takk for intrest i emnet. For å gjøre klart hva som var min inital intrest I'am legge schamatic av min test benk og resultatet graf. OSC er startet med liten puls på VDD linje. Du kan se at for høyere cutents oscilations vokser raskere. jecyhale: hvis ther er ingen sammenheng betwen GM og start opp tid så hva gjør diference? mitgrace: simulering trinn neen settes til svært smal verdi - i mitt eksempel krystall er 27MHz og trinn er fast på 100ps. I'am ikke seting noen startbetingelser.

Oppstart avhenger GM, spesielt på gm-opt, som er den optimale gm for en krystall oscillator å ha den raskeste oppstartstiden. Negativ motstand-R (c) når maks. når gm når optimal. Oppstarten konstant (r) avhenger omvendt proporsjonalt med R (c), slik at større R (c), jo mindre tid konstant. Det er derfor du ser at du øke gm, reduserer du oppstartstid. Egentlig er det en annen faktorer som styrer oppstarten også. Det er DC biasing punktet hvor X1 = X2 siden når du starter opp kretsen, tar det litt tid å komme X1 = X2 og deretter begge signalene svinger fra liten til stor amplitude, så den store DC skjevhet strøm, jo ​​raskere X1 = X2 og så det kan også redusere tiden til å svinge også. Du kan simulere hele veien fra svært små GM til veldig stor GM for å se oppstart tid og du kan finne en topp for minste oppstart. Kontroller at du sjekke det er GM, i stedet for biasing strøm. Fra dette punktet, er det også ment at designen ikke er kommet til en optimal punkt der du har fortsatt margin til å forbedre eller trade-off mellom oppstart og strømforbruk.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back