oppvarming av 5V regulator

N

nikhilele

Guest
Jeg har variabel DC forsyning fra 10.2V til 13V nå jeg ønsker å konvertere den til 5V.

1>
vi kan bruke 7805 direkte, men dette IC blir varmt og dets pålitelighet becomer fattige.
2>
mest attraktive alternativet er å brukt step-down converter som MC34063 dette vil føre til veksling støy og krever spole som er vanskelig å finne på sokkelen.
3>
første jeg det konvertere til 8V så dette 8V til 5V som vil varme delt i to IC og IC ikke får mye varme og kan arbeide i realiable måte.

så jeg ønsker å disscuss punktene ovenfor i dette forumet.

nikhilele skrev:

Jeg har variabel DC forsyning fra 10.2V til 13V nå jeg ønsker å konvertere den til 5V.1>

vi kan bruke 7805 direkte, men dette IC blir varmt og dets pålitelighet becomer fattige.

2>

mest attraktive alternativet er å brukt step-down converter som MC34063 dette vil føre til veksling støy og krever spole som er vanskelig å finne på sokkelen.

3>

første jeg det konvertere til 8V så dette 8V til 5V som vil varme delt i to IC og IC ikke får mye varme og kan arbeide i realiable måte.så jeg ønsker å disscuss punktene ovenfor i dette forumet.

hva med det andre alternativet jeg vil høre noen kommentarer på at

nikhilele, problemet der er at du regulere 10 til 13 V til 5V, mister regulatoren ytelse når inngangen Voltaje er høye fra utgangsspenning, du mister strøm på denne måten fordi makt regulatoren må støtte alle power ...prøv å redusere 10 til 13V til 10-8 v det bør bli bedre på den måten.

DarkJedi
så du snakker om andre alternativet.

min nåværende requiremenents er nær 500mA.
men min utgang for 7805 er nær 4,9 ikke 5V.

fra min erfaring 7805 trenger spenning rundt 9-10V for å produsere en eksakt 5V.
så bare å bruke 13V - 10V - 5V
for økt stabilitet bruke en god heatsink å redusere energitap

hei
kunne du chekc hvor mye belastningsstrøm er drukne fra regulator og prøve å senke den bey hjelp difeernt komponenter.

hilsen

Kjære,

Du kan bruke én av LM123 eller LM223 eller LM323 5V Regulators.

Disse Linear Regulators kan gi deg opp til 5V @ 3A og med god Heatsink de kan spre om 35W.They pakket som en kraft transistor i TO-3 Package.

Differansen mellom 3 modeller er i arbeid temperaturen.
LM123 -55 ... 150
LM223 -25 ... 150
LM323 0 ... 125

Lykke til.

1>
Jeg kan ikke bruke lm223 eller slikt fordi jeg ønsker å bruke TO220 pakke
Jeg kan bruke LM7805 eller LM317 eller lignende
2>
som jeg sa tidligere mine dc innspill endringer fra 10.3V til 13V
Jeg kan ikke ha 13-10-5 som når inngangen er mindre enn 12V; 10v ikke er oppnåelig.
stedet jeg tenkte på [10.3V - 13V] ---> 8.3V [hjelp LM317] ----> 5V [7805].
3>
hvordan å senke min nåværende forbruk.

Jeg tror løsningen 2 er bedre.Hvorfor bare 10,3 til 13V inngang?hvor kommer denne innspill kommer fra?

4.9V er ikke så god som 5v?mest IC overtar 4.9 som "1" så, hva er bg avtale der?

Du må spre 2,5-4W av makt.Current er ikke et problem.
Du kan bruke en 10 ° C / W heatsink og 7805 (25cm ^ 2-området).
Du kan bruke 7808 (LM317) og 7805 med mindre Heatsinks.

For å hjelpe deg å redusere strømforbruk gi oss din skjematisk.
Beklager, men du må logge inn for å vise dette vedlegget

Kjære,

Sjekk L200 Regulator Fra STMicroelectronics.

Jeg tror du kan bruke den som en enkelt scene 10.3 ~ 13V til 5V konverter.

Datasheet Link: eu.st.com/stonline/books/pdf/docs/1318.pdf

Dette er en justerbar regulator kan gi deg opp til 2A.It har også en aktuell Limmit.

Det pakket i Pentawatt Pakke (tilsvarende TO220, men har 5 Leads).

Lykke til.

kan jeg bruke 7805 som ettrinns 10.3 ~ 13V til 5V konverter.Jeg har bedre varmeleder deretter vises i ml26aa.jpg men mindre enn ml73-25p.jpg.

Det du trenger er heatsink uten høyere termisk motstand enn 20 ° C / W for omgivelsestemperatur opptil 50 ° C.For orientering gå til http://www.velleman.be/be/en/product/list/?id=343790 og se hvordan disse ser ut.

Hallo,
for eksempel, har vi en 12V switching mode power supply, og ønsker å slippe det til 5V av 7805,
gjør 7805 varmen så mye?

eller doesnt det gjør ingen forskjell hvor vi kobler til 7805, 7805 hets all tid, 12V til 5V drift?

takk.

Hei
7805 ser ut til å bli varmere når enten en høy inngangsspenning er installert, eller på grunn av stor belastning gjeldende.Den kan ikke gi mer enn 1A toppverdien.Prøv også en god varmeleder og å utsette det veldig bra.

kan vi slippe noen spenninger ved hjelp av diode og deretter suppply som til 7805
for eksempel hvis input er 12V etter å ha lagt to diode den vil synke til 10,8 V og gi denne til 7805 vil dette redusere oppvarming av 7805.
Dette kan se morsom.
men varme vil bli delt mellom 7805 og to dioder.

Du kan spille med det som du vil.Faktum er at for regulering en viss makt må brukes for dissipation.Du kan bruke 7805 sammen med passende heatsink eller distribuere denne makten til 7805 og få dioder i serie (opp til 6 i ditt tilfelle), og bruke mindre heatsink eller i noen tilfeller ikke heatsink.Men utsvevende kraft vil være det samme.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back