PIC Chip & Analog Joystick?

M

Mr.Cool

Guest
Jeg bare lurer på om noen kan peke meg til en nettside og kan gi råd til et prosjekt jeg driver med.Jeg har en analog styrespaken.Jeg ønsker å styre 2 motorer med denne joysticken.Jeg har motor kontroll maskinvare gjort.enkel H-Bridge krets.nå må jeg gi et PWM signal til bein av H-Bridge.Jeg ønsker å bruke PIC 16F877 fordi jeg få dem gratis og fordi de har evne til PWM utgang.

mitt innspill kommer fra en analog styrespaken.Dette er hva jeg tenkte.Koble y-aksen motstander mellom Vcc Ang GND.legge til en motstander etter denne formelen:
Styrespak Serie motstander = ( Vcc/.02) og 10K - (Styrespak R) / 2

skriving dette analogt signal til 16F877 A / D-inngang.

gjøre det samme for x-aksen inngang.

nå jeg trenger programvare for å gjøre kanalen blander slik at en joystick kan styre 2 motorer.fortrinnsvis Jeg ønsker denne koden i Pic Basic eller forsamling.

thx for hjelp du kan gi

Mr.Cool

kode eksempler 16F84 eller 16F84A vil også være akseptabelt

Mr.Cool

her jeg finne et perfekt eksempel på tar noen analoge 2 aksen styrespaken (enkelt stokk) og konvertere den til en seriell ouput.ikke helt hva jeg var ute etter.Jeg ønsker ikke en seriell utgang.Jeg trenger et PWM utgang.men innenfor den serielle produksjonen er PWM signal.kanskje jeg kan decifer denne informasjonen med en annen 16F84 chip.tiden vil vise.også bruker Proteus ville være en stor hjelp i denne mannor.

h ** p: / / www.seetron.com / Gjestene / Berg / berg_joyssc.htm

Mr.Cool

Dette er hva du ser etter:

http://www.rentron.com/ruf-bot.htm

hilsen
meax98

Ja, jeg har funnet denne artikkelen.Det er nettopp hva jeg leter etter.bortsett fra at forfatteren ikke fullføre eksempel koden.forfatteren gir retning signal, men ikke PWM fartskontroll.

Hvordan kan jeg endre denne koden for å få ønsket respons?Jeg trenger denne kretsen å kontrollere 2 motorerMr.Cool

Jeg kunne bruke koden som er minus deler om seriell kommunikasjon.

deretter å oppnå PWM jeg kunne ta de verdiene som er lagret på X-aksen og Y-aksen og bland dem.coincidentally Jeg leste et innlegg andre steder på dette temaet.

Høyre Motor = X Y - 255
Venstre Motor = X Y

begrense produksjonen til / - 127

nå, jeg trenger å se hvordan jeg kan få 2 PWM utganger bruker 16F84!noen tips?

Mr.Cool

rask spørsmålet.

skjemaet du postet viser X / Y-akse tilkoblet via et polarisert cap til bakken.hva ville en god verdi være?

også er det ingen strømforsyningen på denne delen.Se X / Y-aksen ledninger simpelthen flyter fritt ...de ikke går noe sted.Er dette sant??

Mr.Cool

Forfatteren prøver å danne spenning devider og pic siden bruker picbasic POT kommandoen.Så, X-og Y-aksen må være koblet til
5 V.Brukt caps er 0,1 UF.
Kommandoen slik:

POT pin, skala, variable

Tiltak motstand på "pinne" av timingen utslippet av en kondensatoren gjennom motstander (typ 5k-50 kB)."Skaler" (1-255) brukes til å justere for varierende RC konstantene.Hvis "scale" er satt på riktig måte, enn "variabel" er null nær minimum motstand og 255 nær maksimal motstand.

hilsen
meax98

Dette er den krets diagram.Dette er halvparten av kretsen den andre halvparten vil være det samme.Jeg har vist brytere på styrespaken Fwd & akter.Håper dette hjelper.Mange takk
Beklager, men du må logge inn for å vise dette vedlegget

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back