PIC Flytende spenningstilførsel, med presis ADC

R

Rigor69

Guest
Hei der.
Jeg arbeider med et batteri Prosjekt.
På hver celle, 2,5 til 4,25 V, vil jeg sette en PIC, strøm direkte fra cellen spenning.
Dette gir meg en variabel strømforsyning til kretsen.
Men som jeg overvåke cellespenningen med samme PIC bygget i ADC, kan jeg ikke regne ut hvor å lage min referanse.Åpenbart må det være lavere enn minimum spenning, sier 1.8V.
Men hvordan kan jeg vite forsyningsspenningen til PIC hjelp av en ADC ...???
Jeg kunne DC-DC til 5V, men dette er svært kostbart.

Alle som har noen forslag?

Best Regards, Jens

Som du allerede finne det ut, kan ideen ikke fungere uten en spenning referanse.En mulig løsning med minimal del teller er å bruke batterispenningen som ADC referanse og mål et f.eks 1.2V referanse til ADC-inngang i stedet.Faktisk batterispenningen beregnes så av en divisjon.For å spare strøm, tilbudet gjeldende til referansen kan aktiveres ved en port utgang.

Noen PICs har 0.6V referanse.Sjekk 18f serien.

En aktuell kilde fôring en diode vil gi en spenning referanse (dessverre variabel med temperaturen) på omtrent 0,6 volt (cheep løsning)
en spesialisert spenning referanse chip vil gi en veldig stabil referanse (til en pris).
Eller et bilde med en spesiell V ref utgang .. (det er noen)

Så config i Pic for Vref på én pinne (hvis ikke et spesielt bilde med Vref) (hvor referansen er tilkoblet) og lesing formatert til referanse.
Jeg håper jeg ikke altfor vanskelig å gi mening off ..

gebepic

Legg til en spenning referanse IC (bandgap eller Zener) til deg krets med spenning under laveste batterispenning.Koble den til analog inngang på PIC, ikke nødvendigvis Vref inngang.Sett opp ADC å bruke forsyningsspenningen (som vil variere) som en referanse og måle referanse spenning IC (som forblir konstant).Du kan beregne forsyningsspenningen fra denne målingen.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back