PIC I / O reagerer på transienter?

P

Picstudent

Guest
Hai Jeg har en liten kontrollenhet med PIC16F72 som har 6 innspill brytere som hver er trukket ned med en 100k motstand. Når bryteren er trykket positivt potensial via en motstand er brukt på hver pinne, slik at tastetrykk blir oppdaget. Men når noen flouresent tube lys eller noen tunge laster er slått 16F72 sanser et tastetrykk og handler deretter. PIC svarer i hovedsak til flouresent tube lett flimring. PIC er ikke tilbakestilt, men det sansene nøkkelen presseses. Vennligst foreslå hvordan å overvinne dette problemet. Picstudent

Prøv å sette skjerming på PIC og malte den riktig, vil det også være godt å ha total isolasjon av høy spenning side til lav spenning side.

Lavere verdi pull-down motstander kan hjelpe støy immunitet, eller kan du prøve å bruke pull-up motstander og oppdager bryter lav ... Kanskje 0.01-uf cap "på bryteren til jord kan hjelpe? Best luck ... Regards, Mike

Hei For å løse dette problemet kan du gjøre ett av to alternativer jeg kommer til å nevne: 1. Hvis du bruker PORTB, deretter bruke sin interne pullups, og koble knapper mellom PORTB innganger og bakken, slik at når en knapp trykkes inn, vil du ha det porb pin koblet til jord. 2. Hvis du ikke bruker PORTB, deretter bruke eksterne pull up motstander, sier 4.7KΩ, og koble knappene som jeg nevnte i det første alternativet. Grunnen til at RS følger: Kondensatorer på tilbudssiden rail vil prøve å overvinne pigger som mulig, slik at det som egentlig skjer er at disse caps vil passere den høye toppene spenninger til GND linje som fører til ustabilitet av PICS drift. Tro eller ikke, passerer spike spenninger til GND mens port pinnene er revet ned, vil praktisk talt forstyrre GND potensial for en svært kort periode av tid, men så effektivt å føre porten pins til saense en HIGH, som om en knapp er trykket! ! Tenk på det, som du spiller med minst 1usec tid basen;) Dvs hvorfor det anbefales å trekke opp port pinner, og koble btton mellom port pin og GND. Lykke til

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back