PIC16f877 programkoden for motor driver krets

R

rajamana85

Guest
Hallo,to make my motor run in both dirrections using the components i have mentioned above...i will be extremely gratefull...thnx.

Jeg gjør en motor driver kretsen ved hjelp PIC16f877 mikrobrikke, dual full bro driver L298 og L6210 (diode chip) ... Jeg har vært i stand til å danne en krets, men ikke vet hvordan programmet mitt PIC chip ... hva jeg vil gjøre er at jeg vil flytte motoren i både dirrections, avhengig av innspill .... kan noen kan du hjelpe til å gi meg PIC-koden
for å lage meg motoren kjøres i begge dirrections bruker komponenter jeg har nevnt ovenfor ... i vil være ekstremt gratefull ... thnx.

Vel PIC er ganske bred funksjonalitet chip ... og ganske enkelt ...
å programmere det kan du også bruke grunnleggende å programmere ... å lære mer om programmering i grunnleggende søk på nettet om PIC BASIC PRO og du får kompilatoren ...
det enkle fremover motsatt program for en PIC i grunnleggende er under ... når tasten trykkes på pin 1 av Porta da det vil aktivere Pin 1 av PortB som frem pin for motor er koblet til og når pin 2 av Porta deretter det vil aktivere deretter Pin 2 av PortB som reverse pin for motor er kobletTRISA =% 00000000
TRISB =% 00000000
loop:
hvis PORTA.0 = 1 deretter
PORTB.0 = 1
PORTB.1 = 0
endif
hvis PORTA.1 = 1 deretter
PORTB.1 = 1
PORTB.0 = 0
endif
goto loop
slutt

Brønnen jamishid thnx mye bro ... virkelig verdsette ur hjelpe ... tro meg det enkle koden u forutsatt gjorde hjelpe meg mye ....
Jeg har et lite problem på det samme ... jeg ønsker å kontrollere hastigheten på motoren og også ønsker å stoppe det når det malkes visst antall sykler ... Kan u gi meg med sode av hvordan du kan styre hastigheten og antall sykler hvis du har tid?thnx mye igjen mannen.

vel som du sa du bruker en DC motor så ... for DC Motors det en hel rekke defficiencies ...
1.Hastighet ikke er konstant som det avhenger av gjeldende som gir du ...
2.Antall rotasjoner er aldri konstant ettersom det også avhenger av gjeldende ...
Merk: DC-motorer trekke et stort antall gjeldende under start ... så som forårsaker over 2 grunner til å skje ...Nå som du har behov for å kontrollere hastigheten på dc motor, det er ikke umulig, men ikke like enkel ... vel å kontrollere hastigheten på DC motor du kan bruke en variabel motstander å kontrollere inn strøm, men som du må gjøre dette automatisk så du må bruke en MOS som den kan fungere som en variabel motstander avhengig gjeldende blir levert i porten, så for dette formål trenger du også en digital til analog konverter som konverterer digitale signaler fra microcontroller til variabel bit Mønsteret som blir gitt til gate i MOS som så vil fungere som en variabel motstander, og i henhold til kanalen bygges mellom drain og kilden gjeldende passerer vil dette Kreta en variant av hastighet.
og som for det antall svinger er concerened så dvs helt umulig å ta kontroll over rotasjoner som rotasjoner av DC motor variere fra tid til annen depening av hva belastningen og hva den nåværende blir provieded ...den beste soulution for motor kontroll, er å bruke en STEPPER MOTOR stedet for en DC-motor som stepper motorene er fullstendig under kontroll for hver puls og av variasjon av puls kan du måle svinger og antall ratations sammen med hastigheten .Advarsel: stepper motorer kan ikke tåle store belastninger så hvis yo're bruke motoren til å kjøre en tung last da den beste løsningen er å bruke DC Motor men hvis det for et lite program eller demonstrasjon deretter Stepper Motor er den beste løsningen

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back