PICBasic: gi meg hodepine!

A

aghazi

Guest
Hei,

Ettersom jeg er ny i mikrokontrollere, jeg trodde jeg skulle starte med PICBasic.Jeg har installert PICBasic med microcode Studio.Har du noen enkle grunnleggende programmer på nett, samt ebooks funnet på dette forumet.For eksempel en ser slik ut;

Symbol LED = B0
pins =% 00000000
dirs =% 11111111
viktigste:
For LED = 0 til 7
Høy LED
pause 1000
Lav LED
Neste
For LED = 7 To 0 Step -1
Høy LED
pause 1000
Lav LED
Neste

GoTo main
Slutt

Ved å se på koden, jeg hadde morsomt følelser.For eksempel hvor i helvete er B0 erklært?!Uansett når jeg prøver å kompilere programmet, gir det meg feil for B0, LED, pins, dirs.Hvorfor er det slik?Hvis det er noen inkluderer filen kreves hvorfor er ikke nevnt i koden?Også kompilatoren ikke har noen muligheter til å inkludere filer (som JBuilder etc) i innstillingen også.

Har jeg gått glipp av noe?

Hilsen,
AG

Jeg ville ikke jobbe med picbasic.men koden du har skrevet synes å bruke LED som symbolsk notasjon å nevne RB0 pin, men også den bruker det som en iterator (for LED = 0 til 7)??Jeg synes du bør bruke en annen notasjon for iterator.

i picbasic pro ...

Det gjøres som følger:

symbol LED = portb.0

portb.0 trenger ikke å fortolle ....kompilatoren vet det er porten b pin null ....

Jeg tror tht er ikke picbasic pro ...det er picbasic Standard Edition ...mayb B0 er det samme som portb.0 i picbasic pro ... lese manualen skikkelig ...

hilsen,
sp

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back