Power Supply bruke LM317

A

akamilrazak

Guest
Hei folkens, jeg vil spørre u alt om hva jeg gjør akkurat nå.så vidt jeg kan se alle LM317 krets vil aldri produsere a 0 volt minimum spenning hvis u ta volt fra spenning pin ..Jeg prøver å justere produksjonen.Jeg tar utgang fra Juster-pin til LM317.så jeg vil spørre om det var noen fare med det.Jeg kan få spenning minimum av 0 volt ..hyggelig å prøve ..^ ^

Leser oppslaget Jeg antar at du prøver å få ned standard lavere nivå 1,2 volt LM317.Det er mulig med dette gitt prosjektet hentet fra www.edn.com.Lykke til

Dette er en LM317 basert justerbar spenningsregulator med en maksimal utgangseffekt på 3V og 1.5A.Utgangsspenningen avhenger av VIN, R1 og R2 verdier, slik krets kan endres til bruk med en maksimal produksjon på mer enn 3V.Den maksimale dagens produksjon er også uavhengig av krets design, den er knyttet til pakken options.In denne kretsen, LM317T, som er i stand til å overføre inntil 1.5A, blir brukt.

Siden den interne referanse spenning av LM317 regulatoren er 1.25V, utgangsspenningen kan også minimal 1.25V.En måte å løse dette problemet er å bruke en referanse spenningskilden bygget på to dioder.Men denne tilnærmingen er mest egnet for 1,5 til 15V regulatorer siden følsomheten blir fattige for lav spenning utganger mindre enn 1,5.På den annen side, dioder har temperaturavhengig frem spenninger.

En annen måte er å bruke LM185 eller AD589 justerbar spenning referanser.Men de er dyre, og i dette programmet de krever både null justering og matchende.

I denne kretsen er nøkkelen idé å løse problemet med en billig og enkel måte ved å bruke en temperatur stabilisert konstant strøm kilde.Gjeldende kilde verdien beregnes ved ligningen;

I = (VF - VEBO) / (R5 R6)

Hvor VF er LED's fremover spenning som handler om 2V og VEBO er Emitter-Base spenning på Q1 transistor som er omtrent 0.67V.Som et resultat av konstant strøm kilde skaper om-1.25V på motstand R3.

R6 angir gjeldende for den aktuelle kilden slik at den fungerer som et null adjustmend motstand.Når motstanden R2 er satt til null, justere R6 å se null spenning på utgangen.R5 beskytter transistor BCW33.Rød LED brukes som lys indikator.

R2 justerer effekten av strømforsyningen.LM317 regulator's utgangsspenning kan beregnes enkelt ved hjelp av likningen;

VOUT = VREF (1 R2 / R1)

Men i denne kretsen den endres til;
VOUT = VREF (1 R2 / R1) - VR3

Hvor VR3 er spenning på R3 som er lik referanse spenning i LM317, nemlig 1.25V.Så ligningen blir;
VOUT = VREF (R2 / R1)

Når vi justerer R2 til 1.2K deretter resultatet blir nesten 1.56V som er et typisk batteri spenningsnivå som kan brukes i utviklingsprosjekter.

Kilde: www.edn.com
Beklager, men du må logge inn for å vise dette vedlegget

Hei Pranam,
Din krets har en feil.Dens utgangsspenning vil stige når belastningsstrøm er lav fordi R1 er ikke 120 ohm.
R1 skal være en maks på 120 ohm fordi inaktiv gjeldende i LM317 er maks av 10mA som er referansen spenning på 1.2V over 120 ohm.

Hai Guru
Faktisk Jeg tenkte på det samme før du legger inn.Men som det var i samlingen min og jeg hadde det fra EDN Magazine, tenkte jeg det kan være riktig.Takk for innsatsen.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back