X
xylynn
Guest
Kjære alle
Jeg er nybegynner med PIC16F877A.Jeg har allerede kjent med 16F84A ....Nå fant jeg et problem med 16F877A ...Først i alt jeg prøver å skrive veldig enkelt program med den.Blinkende LED.Men jeg kan ikke .....Jeg koble vdd og MCLR med strømforsyning 5V og VSS med bakken.Min programmet er veldig enkelt ....når jeg trykker push buttom som forbinder med RB0, vil LED-lampen blinke.LED er forbundet med RA1 ...
Mitt problem er når jeg slår på strømmen, er LED-belysning alltid selv jeg ikke trykker på tasten ..... jeg er sikker på at jeg satte trykk buttom mellom RB0 og 5V forsyning linjen ..... ..Her er min kildekodePorta EQU 5
portb EQU 6
status EQU 3
Trisa EQU 85h
trisb EQU 86h
count1 EQU 0ch
count2 EQU 0dh
listen p = 16f877a
include "p16f877a.inc"
__config h'3ff1 '
ERRORLEVEL -302
org 0
goto start
start bSF status, 5
movlw 0
movwf Trisa
movlw b'11111111 '
movwf trisb
BCF status, 5
clrf Porta
test btfss portb, 0
goto test
bSF porta, 1
loop bSF porta, 1
Ring forsinkelse
Ring forsinkelse
Ring forsinkelse
BCF porta, 1
Ring forsinkelse
Ring forsinkelse
Ring forsinkelse
goto loopforsinkelse clrf count2
movlw 255
movwf count1
delay1 decfsz count1, 1
goto delay1
decfsz count2, 1
goto delay1
return
slutt
Jeg er nybegynner med PIC16F877A.Jeg har allerede kjent med 16F84A ....Nå fant jeg et problem med 16F877A ...Først i alt jeg prøver å skrive veldig enkelt program med den.Blinkende LED.Men jeg kan ikke .....Jeg koble vdd og MCLR med strømforsyning 5V og VSS med bakken.Min programmet er veldig enkelt ....når jeg trykker push buttom som forbinder med RB0, vil LED-lampen blinke.LED er forbundet med RA1 ...
Mitt problem er når jeg slår på strømmen, er LED-belysning alltid selv jeg ikke trykker på tasten ..... jeg er sikker på at jeg satte trykk buttom mellom RB0 og 5V forsyning linjen ..... ..Her er min kildekodePorta EQU 5
portb EQU 6
status EQU 3
Trisa EQU 85h
trisb EQU 86h
count1 EQU 0ch
count2 EQU 0dh
listen p = 16f877a
include "p16f877a.inc"
__config h'3ff1 '
ERRORLEVEL -302
org 0
goto start