problem med volatage til temperatur konvertering (LPC 2129)

B

binojkumar

Guest
Jeg gjør ett prosjekt med lpc 2129.

jeg er sensing temperaturen i grader celsius ved hjelp lm35 og utgang av lm35 jeg vil gi adc da ADC vil gi effekt i Hexa desimal form, og hvordan kan jeg fikk vite temperaturen i grader celsius ved hjelp av denne ADC-utgang.

Jeg prøvde usihg disse formlene for ADC.

digital utgang = heltall del av [1023 * spenning ip/10] (for 10 biters oppløsning)

så jeg er konvertere Hexa desimal output of ADC til desimaltall.Etter dette jeg bruker formelen for lesing spenningen verdien fra ADC-utgang ved hjelp av

lesing = [digitale Outpu * 10/1023]

men i lpc 2129 er det gir 0 fordi det ikke vil støtte floating point verdi.så er det noen løsning på dette problemet.takker du

Hei,
Måten å beregne temperaturen er som følger:

ADC lesing i Volts Vad = [(Vref/1024) * ADC Count]

Hvis du bruker en gevinst A for signal amplifikasjon Sensor Voltage Vt for gitt Vad er
Vt = Vad / A

Hvis sensoren gir en produksjon på 10mV / ° C og temperaturen T tilsvarende Vt er
T = Vt / 10 ^ -2
Ved å velge en referanse spenning i millivolts som et multiplum av 1024, og ved hjelp av en binær gevinst du kan unngå flyttall beregningen i dette tilfellet.

For eksempel bruker en referanse til 1.024 eller 2.048 og 4.096 Volt og bruke en gevinst på 2 eller 4 eller 8.

Forresten, bruker høyere nivå språk som C, kan du også bruke flyttall regnestykket enkelt, selv om prosessoren ikke støtter det.

Hilsen,
Laktronics

Eller en annen måte å komme rundt Floating Point problemet er å multiplisere hele verdien av ADC av 1000 og gjøre math.When viser resultatet bare gjøre det pit desimaltegn etter første digit.This måten du kan overvinne Floating Point problemet samtidig som de sparer mye plass for floating point rutiner.

Hei til alle,
Jeg har laget en LM35 temp sensor krets for sensing temp.Jeg har plassert min sensor i Spenningsdeler krets som en motstand.Så output Variasjonen forsterkes ved hjelp av en 741 jf. er 2.6V.Så utgang er forbundet med ADC0808 sensor input.Så dette er tilkoblingen.ADC0808 digitals utgang koblet med 8 lysdioder.Så jeg har søkt litt varme på LM35 og se på alle lysene, men det er ingen variasjon selv jeg kan få litt variasjon på LM35 side.Hva ville være i veien

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back