problem tilbakestilling grafisk LCD

H

hm_fa_da

Guest
hei;

Jeg vet ikke hvor å restarte en grafisk LCD (GDM12864a)
i det dataark sies at systemet kan initilialized ved å sette RSTB terminalen på lavt nivå når du skrur på strømmen.

betyr det at jeg ikke kan tilbakestille LCD når det er strøm er koblet til og midt i å bruke det?

Hvis ja, jeg har et problem som meg MCU er også blitt koblet til strøm så samtidig som LCD blir koblet til, så jeg kan ikke clr RSTB før strømmen kobles!

og hva er resetbit i LCD-status lesing?

er RSTB aktiv lav eller aktiv høy?
burde jeg holde RSTB pin lav eller høy inntil resetbit i statusen går lave?

Jeg har testet mange måter og fikk resultatet, men ikke et godt og sikkert resultat, for eksempel i koblet RSTBpin til Vcc og deretter koblet strøm til både LCD-og MCU, noen ganger det fungerte!men ikke alle ganger ....

nå vil jeg vite det nøyaktige og ekte måte å tilbakestilling LCD?

takk til alle ....

Hei,

Etter å ha lest datablad for LCD jeg kan prøve å svare på spørsmålene dine:
1.Quote:

betyr det at jeg ikke kan tilbakestille LCD når det er strøm er koblet til og midt i å bruke det?

it's Driver IC er KS0107b og KS0108b,

Jeg har testet AT MÅTER, koblet jeg en 10UF CAPACITOR MELLOM RSTBpin og malt, A 10 kohm RESISTOR MELLOM RSTBpin OG VCC, da jeg skrev dette Programm for å sjekke status av LCD, LED MEN IKKE TURN ON!CS1 EQU P3.0
CS2 EQU P3.1
EN EQU P3.3
RW EQU P3.4
RS EQU P3.5

JMP 040H
ORG 040H
MOV P1, # 0FFH
MOV P3, # 11110111B
MOV P2, # 0FFH
CHECK: CLR EN
CLR RS
SETB RW
SETB EN
NOP
NOP
NOP
CLR EN
NOP
NOP
NOP
MOV A, P1
JB ACC.7, CHECK
JB ACC.4, CHECK
CLR P2.0
AJMP $
END.Lagt etter 43 2 timer minutter:Etter mange søk, fant jeg denne filen:

www.8052.com/codelib/glcd2.rar

i dette prosjektet, gjorde han ikke bruke lese status eller les funksjon fra LCD!
og han koblet restarte pin til VCC uten CAP eller resitor ...

Det hjalp meg mye,
takk til dere alle og til at prosjektet maker, Hossein vismeh fra Iran.Lagt etter 2 timer 2 minutter:Endelig fant jeg mitt eget program problem, var det nettopp på grunn av bruker 3 nop mellom SETB EN og CLR EN og MOV A, P1 !!!!!

jeg teted den mange ganger og i alle Resultatet ble:
Problemet er grunn til å bruke 3 nop mellom ....

men jeg skjønner ikke hvorfor??

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back