problem whit merkelig tekst på 2x16 lcd

P

picavr

Guest
Jeg har et problem med LCD (44780-kompatibel)
Noen ganger ser jeg en merkelig tekst på min 2 * 16 lcd (når jeg aktiverer en makt kontaktor)
når jeg renitialise meg MCU problemet gå og komme tilbake når jeg aktiverer en makt kontaktor
løsningen er å reinitialise LCD uten å måtte starte MCU
jeg bruk Bascom AVR, jeg vet det finnes "initlcd", men MCU starte med.
maskinvaren min connetion er bra (rw, GND)en del av mitt program:
$ regfile = "m32def.dat"
$ crystal = 4000000
$ hwstack = 32
$ swstack = 10
$ framesize = 40
Config Lcdpin = Pin, DB4 = Portd.6, DB5 = Portd.5, Db6 = Portd.4, DB7 = Portd.3, E = Portd.7, RS =

Portc.0
Config Lcd = 16 * 2
Markøren Off Noblink
CLS

tilkoblingen whit lcd i vedlagt fil
Beklager, men du må logge inn for å vise dette vedlegget

Hei,
LCD-kontrolleren ser ut til å bli berørt av utstrålt støy fra kontaktene på kontaktor.Skjer det, selv om lasten til contacor kontaktinformasjon ikke er tilkoblet, og kontaktor er slått på.

Løsning:
1.Prøv å bruke Tranzorbs over kontakter.
2.Fysisk fjerne kontaktor bort fra kontrolleren, nærmere bytte lasten.
3.House kontrolleren i en jordet metall boks.
4.Bruk en liten RC-filter på aktiverer pin av LCD-grensesnittet.

Den Vee pin i tegningen vises koblet til vdd, bør det være bakken eller til en justerbar volage kilde nedenfor vdd.Jeg antar at det er en feil i tegningen, siden LCD-skjermer er tilstede.

Hilsen,
Laktronics
Sist endret av laktronics den 22. Apr 2008 17:50, endret 3 ganger totalt

takk
det Vee er cnnectet til 5v og det er i virkeligheten (harware) fonctionnel.
for rc filteret jeg tror det en løsning, men responstiden vil være affectet

Hvordan bytter du gjøre kontaktor?Er det å være drevet den samme strømforsyningen som PCB din?

nei det er isoletet av en stafett 12v 1RT
Jeg bruker en ATMEGA32 tilkobles med en diode og uln2003 og stafett 12v 1RT er direkte festet med en spiral av kontaktor (12 kW).
Jeg vet at problemet er med elektrostatisk en elektromagnetisk, og det påvirker kun lcd men MCU og hardwere det Goode uten avbrudd.
RC-filter og snober krets skrånende løse problemet fordi det er ikke permanent.
Jeg trenger et subroutine å initialisere LCD uten MCU
undervisningen inngår i bascomavr er svært lang tid (> 100ms).
Jeg trenger en kort subroutine (<30ms), for eksempel.
sory for meg dårlig engelske

Mesteparten av LCD, er at jeg har brukt har ganske lang tilbakestille ganger.Sørg for at 0 volt linjen skal ULN din ikke brukes av andre komponenter.Ta den direkte til 0 volt på strømforsyningen.Du bør også ha en diode kobles mellom pinne 9 av ULN og 12 volt.Hvis 12 volt forsyning er det samme som brukes på 5 volt regulator, kan det være at dagens tegnet av relé synker den under den nødvendige spenningen inn i regulatoren.Sjekk dette med et oscilloskop hvis du har ett eller annet sted må du kontrollere at gjeldende trukket er mindre enn tilbudet.Din Diagrammet viser ikke en kondensator over LCD-forsyning.Sett et 10U eller større cap over LCD-forsyning.

takk
miracully jeg fant sollution, og er å lage en svært kort aktivere (pin e av LCD), den lange tiden dette aktiverer ta en sjanse til en strøm kontaktor innføre en (parasitt) i lcd databus
takk for alle medlemmer

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back