produksjon av ultralyd transducer til Soundwave mottatt

A

ambreesh

Guest
Det er dumt tvil. Hvis en ultralyd svinger mottar en lydbølge av 10kHz, ville resultatet da aa sinuskurve eller noen andre.

Piezoelektriske ultralyd transdusere vanligvis gode resultater over et bredt spekter av mottar frekvenser. Du sa ikke hva slags svinger du har, men 10kHz høres ut som en svært vennlig frekvens. Jeg forventer at svingeren til nøyaktig konvertere akustisk signal inn i en spenning signal. Hvis inngangen er en sinusbølge, da resultatet vil være en sinusbølge.

Kjære echo47, i kretsen min jeg kjører en svinger med en 40kHz firkantbølge. denne bølgen blir reflektert tilbake og blir plukket av en annen svinger av lignende art. utgangen av dette er en spenningens kurveform (sinus eller firkant jeg donot vet). Vil utgang fra mottak svingeren være firkantet eller sinus.

Sende også? Å, det er annerledes, fordi en svinger vanligvis overfører effektivt bare ved sin resonansfrekvens. Så det fungerer som en båndpassfilter. Forutsatt sin resonansfrekvens er 40kHz, så ville det sannsynligvis filtrere squarewave til en sinusbølge. Hvis det er resonansfrekvensen er ikke 40kHz ... vel ... resultatene kan være dårlig. Uten å vite noen detaljer om dine spesielle givere, er mitt beste forslag å prøve noen benk tester og se hva som skjer!

Jeg tror det vil sende firkantbølge fordi 40 kHz er lav frekvens i sammenligning med vanlige "urtrasonic" transdusere (ca 1-5 MHz) så det vil ikke bli filtrert ...

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back