pt100/pt1000 som temp sensor

N

naz83

Guest
Hei. Jeg tenker på å bruke pt100/pt1000 som temperatursensorer i utformingen en vindmåler. de to sensorene må varmes likt og en shieled fra den andre, luft blåses over en bør påvirke bro balansen og gi en spenning knyttet til hastigheten på lufta ..... Jeg må da bruke en ADC og AVR for å vise resultatene. kan any1 foreslå noen krets ordning for ovennevnte og eventuelle forslag plz ...........

hei, jeg har prøvd termistoren kretsen det Dint fungerer bra .. som en termistor ble varmet opp og en annen var ved romtemp ... så jeg tenkte å varme både sensorer og utsette bare 1 til luftstrømmen .. Jeg tenkte å bruke 2 1k termistorer i en Wheatstone bro med 1k motstander og deretter forsterke bruke en opamp .... Jeg er forvirret med hensyn til bruk konstant strøm eller konstant spenning, og som en vil fungere best for søknaden? noen kretser / ideer plz hjelpe ...............

Jeg er redd jeg ikke vet noe som er bedre - konstant strøm eller konstant spenning. Begge vil være ikke-lineær og behovet kalibrering, ville jeg forvente. Jeg gjorde noe lignende nesten 30 år siden, men jeg har ingen dokumentasjon for det. Jeg synes å mene jeg brukt konstant spenning. Keith

Jeg gjorde eksperimentet med PT1000 i dag. Jeg brukte to bruer som hver har en PT1000 som en sensor og en av motstandene var 1.2k. som et resultat av PT1000 ble varmet opp til nå 1.2k. Det er som å ha to vindmåler, en av dem ble utsatt for luftstrømmen og den andre var som en referanse. og utgangene fra disse to ble gitt til en differensial forsterker å forsterke forskjellen mellom de to. Jeg fikk det fungerer, når ingen luft strømmer diffen er 0.13v og på luftstrømmen avhengig av mengden av luftstrømmen økte den til 3.0V. kunne u foreslå hva som må gjøres videre for å få det til en samordnet og AVR del plz ....

For et stort dynamisk område, er konstant overtemperatur i utgangspunktet en bedre metode, også mye benyttet i varmeledningsevne målinger. Men den karakteristiske vil være ikke-lineær i alle fall.

Hei alle, fungerer Min vindmåler fint med PT1000, men når jeg loddet PT1000, slik at den kan monteres på en sonde det har sluttet å virke som en sensor lenger, jeg don vite om vi kan lodde en PT1000 eller ikke? noen forslag og også noen ide om hvordan man skal montere sensoren som PT1000 er veldig skjør. Takk

Avhengig av hvilken enhet du bruker det er mulig å lodde den. Hvis det har potensielle kunder, kan du heatsink ledningene som nærmest RTD element og loddetinn på kretsen. Overflatemonterte RTD vanligvis tåler lodding temperaturer i 10 sekunder eller så.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back