PWM transformator design.

A

Andyph

Guest
Hei,

Bare lurte på om noen kan hjelpe meg --

Jeg har en PWM design som slår 24 volt via en TL494 og to IR 2100s i en push pull FET bro og et stort steg opp transformator som gir en produksjon på 600 volt - som deretter recified og glattet inn i en liten bank med caps og deretter pulsed til last på ca 500 ohm.

Hva jeg ønsker å gjøre er å variere utgangsspenning ned.Jeg har gjort dette ved å presentere et PWM-signal (ca 5 kHz) til 494 - åpenbart en lav karakter plass forholdet bare snur push / pull på for en liten stund og genererer en smallish spenning i dekslene - jo større PWM mark / space jo mer volt utgang.Produksjonsgapet regualtes vel alle noen spenning mellom 0 og 600 kan oppnås - suksess - så langt.

Den FET brua holder seg kald på 600 volt utgang - selv om strømforbruket er høyt.Men som utgangsspenningen er redusert - plutselig spenning over transformatoren endringer (fra en ganske fin squareish bølge) og varmen utviklet i FET (og transformator) øker dramtically - infact helst utgangsspenning under 500 systemet produserer masse varme (i FETs og transformator) selv om den bør jobbe mindre hardt.

Jeg har prøvd å spille med pulser i FET - øke Deadtime og også redusere pulsbredde men uten glede.Også endre freq av konverteringsprogrammet som er rundt 60 kHz synes å gjøre ingenting

Jeg gjetter transformatoren bare ikke liker dumping (selv noen pulser 600 volt) til en kondensator last som er noen hundre volt lavere - dette liksom blir reflektert inn i primære av transformator og "uro" i FETs

Kan noen kaster mer lys over saken - og hopfully komme opp med en løsning ?????

Skål

Andy

Varme problemet kan være parasittiske frekvenser (autooscillations). Forsøk med lite decoupling kondensatorer i renne av fets.After du har en stabil produksjon vil være lett arbeide endre utgangsspenning.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back