read_parasitics og sett belastning

W

Wenf.Yeh

Guest
når jeg bruker PRIMEPOWER for Gate-Level Power Estimation
Tror jeg bør lese SPEF eller DSPF format parasitics fil i Post-layout situasjon
men int i Pre-Layout omstendigheter, må jeg bruke kommandoen "set_load" for å sette kapasitans og motstand informasjon for Power estimering.

Jeg ønsker å stille dette spørsmålet også.

For pre-layout power analyse, antyder noen å bruke "set_load"-kommandoen til å angi hvor kapasitans på høye fanout garna som klokke netto.Men hvordan få kapasitans verdien satt til klokken nett?Lagt etter 8 minutter:Nedenfor er måten å calcuate den kapasitans beskrevet i PRIMEPOWER Manuell:/ /
Beregne Capacitance av Net
For å beregne kapasitans med netto,

Bestem fanout av nettet.

Slå opp lengden fra fanout_length parene i wire_load modellen.

Beregn capacitance ved å multiplisere lengden av kapasitans koeffisient.

Eksempel

wire_load ( "90x90") (capacitance: 2.0; / * C per enhet lengde * / motstand: 100.0; / * R per enhet lengde * / område: 0.5; / * netto-areal per enhet lengde * / skråning: 1.5; / * ekstrapolering skråningen * / fanout_length (1,1); / * fanout_length parene * / fanout_length (2,2.2); fanout_length (3,3.3); fanout_length (4,4.4);

)

Å fastslå lumped netto kapasitans, samlet netto motstand, og designen området på grunn av nettet, multipliserer PRIMEPOWER den kapasitans, motstand, og området skalering faktorer ved den estimerte wire lengden.

PRIMEPOWER beregner netto fanout verdi som det totale antall pins på nettet uten en sjåfør pin.For eksempel, på et nett med 2 fanin pinner og 3 fanout pins, er fanout verdi

(2 3) - 1 = 4

Den lumped netto kapasitans beregnes ved multiplikasjon av den estimerte ledningen lengden av kapasitans faktor 2,0.For en fanout verdi på 4, definerer den siste fanout_length ledningen lengde som 4.4, som resulterte i en beregnet lumped netto kapasitans av

2,0 * 4,4 = 8,8

Den samlede netto motstand beregnes ved multiplikasjon av den estimerte ledningen lengden av motstanden faktor, noe som gir en verdi på

4,4 * 100,0 = 440,0

Ved beregning av pin-to-pin RC forsinkelser, tolker PRIMEPOWER den totale netto motstand på grunnlag av den nåværende driftstilstand s tree_type attributt.
/ /Kan jeg bruke den måten å beregne kapasitans for klokke nett fordi jeg kan få fanout av klokken netto fra syntese rapportene?

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back