Req: Antenne Gain måling

R

Rayengine

Guest
Hei Alle,

Hvordan kan vi måle antennen få i huset?Anta at vi bare har referanse dipole, signal generator og spektrum bare tilgjengelig måling.

Rgs

Rayengine

Du har for å unngå flere problemer.Den første er refleksjoner.En måte er å bruke topper av to tilgrensende bygninger.Bruk også en gevinst antenne i den andre enden av banen fra antennen du å måle.(Dette kutt ut reflekser).Først måler signalet strengh med en halv bølge dipole deretter med antennen du ønsker å vite gevinst på.Gjøre en sunn fornuft sjekker mot teori.Selv kommersielle bedrifter har problemer med å måle fremgang nøyaktig.

Som Flatulent har sagt, må du bruke god retningsbestemt antenne i andre enden.Også trenger du nok avstand mellom antenne - vil det være bra å ha 15 eller flere bølgelengde mellom antenner.En annen faktor er en høyde over bakken - bedre å stige antenner mer enn 3 bølgelengde over bakken eller taket - lokalisere dipole og testing antenne på samme høyde uansett.

det er også en antenne få måling metoden kalles Purcell metode som er ganske enkel.Briefly den består i å måle antenne inngang matche antennen når du ser på et bakken flyet plasseres foran det på flere distanser.Fra settet av poeng du kan spore en linje og noen parameter av linjen (stigningstallet eller ordinate på opprinnelsen) er proporsjonal med gevinst.I dont huske nøyaktig metode, men jeg prøvde det en gang, og du kan foreta søk på IEEE eller elektronikk bokstaver med "Purcell" søkeord.Men for lite gevinst antenner som dipole usikkerheten kan være stor

Under et seminar om RF målingen, en relator fortalte om en metode som involverer tre antenner; første du måler signalet som kommer fra par antenner A B, og B C, og på slutten A C, med rettelser og hva alle de andre folk allerede sagt (høyde av antenner, avstand mellom antenner, ecc.)
Så du gjør tre ligninger med tre unknow data (gevinst av de tre antenner, fordi du ikke har noen referanse isothropic radiator).
Du løser tre likninger og du vil ha absolutt få av de tre antenner.
PS Jeg har aldri testet det fordi vi har kalibrert antenner og feltet, men likevel tror jeg er verdt testen.

Mandi

Kontroller at polarisation er ikke i retning av bakken .... Det kan forårsake en rekke feil ...

Jeg søker med Google og funnet at det er en artikkel i ARRL nettsted med tittelen som akkurat hva jeg vil?Men det begrenser til medlem bare!Enhver har denne artikkelen på hånden?

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back