ROBIN ROUND IMPLEMENTERT RTOS

A

Artem

Guest
Does noen vite det frie RTOS for AVR ATMEGA 128 som implementerer Robin runde typen planlegging (Tar jeg ikke feil - Implicite oppgave å planlegge basert på kvante tid slice og oppgave prioritet)

RTOS's Jeg vet ikke iverksette dette:
MuCOS og NUT / OS

Round-robin er et planlegge strategi uten prioritet eller i andre ord hvor hver oppgave (prosess, enhet osv.) har samme muligheter for å få tilgang til ressursen.
RTOS?

Kan være du mente cooperative
RTOS?Denne typen RTOS har implisitt oppgave planlegging.

Sjekk denne artikkelen:
http://www.embedded.com/2000/0009/0009feat4.htm
Kanskje funksjonaliteten til dette OS vil være nok for oppgaven din.Ace-X.

Hei

Nei jeg mener Round-robin planlegging.
Grunnen er at jeg trenger å utføre usynlig rescehduling uten å påkalle noe slikt OS tidsforsinkelse fiunctions i kode, på grunn av
MCU Jeg designer vil utføre 4-5 oppgaver som kjører på samme pri, så jeg ville være å foretrekke OS å planlegge dem på kvante basert timeslice stedet for å bruke eksplisitte OS kommandoer.

RTOS will satisfy your needs.

Så noen preemptive
RTOS vil tilfredsstille dine behov.Det slår oppgaver transparent.Bare tildele samme prioriteringer for hver oppgave i systemet.

Ace-X.

Det er ikke slik for alle OS.La oss si at jeg har analysert NUT / OS og MuCOS
for NUT / OS er det mulig å definere tråder for samme pri men RTOS slås ikke sammenhengen - tråden skal håndtere det.MuCOS selv ikke tillatelse til å definere oppgaver med samme pri og kontekst bytte for den lave pri oppgavene vil bli gjort når høy pri gir opp kontrollen av CPU
eller via Semaphore, mutex kø eller direkte planleggeren ringe eller tid - dette er explcit oppgaven kontrollert sammenheng bytte til oppgaver med samme pri eller til oppgaven med lavere pri.

Jeg hadde en se til MuCOS forumet ATY yahoo, og en fyr implementert wrapper ovenfor kjerne som slår oppgaver enkeltvis uten explciti kall til kjernen.Men denne løsningen ikke er perfekt som kjøres tid er ikke determinsitic (opptil noen forlenge selvfølgelig) og utføringstiden skive for oppgaven (kvante) er ikke justert basert på oppgaven prioritet.
Jeg vil gjerne ha Scheduler ligner på Windows eller Linux-basert.

[quote = "Artem"] Det er ikke slik for alle OS.La oss si at jeg har analysert NUT / OS og MuCOS
for NUT / OS.

Jeg prøver å velge RTOS for daglig bruk på MCU.Så hva er NUT / OS - hva er din mening om det og hvor kan jeg finne kilden og beskrivelse (hvis siste RTOS kostnad som)
Med vennlig hilsen.Petrick Andrew.

Det ethernut Prosjektet ligger på http://ethernut.de/en/index.html
skjematisk og programvare er gratis, Iverksette Ethernet,
TCP / IP ...

avrfreaks har også liste over RTOS arbeider på AVR ATMEL
MuCOS er lagt ut her og har port for AVR, men royality er ikke gratis

Også prøve lykken her:
hxxp: / / www.elektroda.pl/eboard/viewtopic.php?t=36952&highlight=tiny RTOS

med vennlig hilsen

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back