Sammenligning av CMOS og BJT

I

isaacnewton

Guest
Hei, alle sammen. Jeg er utdannet student i en univerversity. De fleste av våre gruppemedlemmer gjør BJT analog IC design. Jeg vet ikke hvorfor min rådgiver stikker på BJT. Det ser ut som BJT tecknolog kommer til å dø ut. Søke IEEE papirer, er det ingen papir som er på BJT, de fleste av dem er på CMOS. Er det noen også gjør IC design på BJT? Vet noen noen selskaper fortsatt bruker BJT tecknology? Og kan noen gjøre en sammenligning på BJT og CMOS? Takk.

Årsaken MOS er en problemstilling er at det er nyere. Bipolar var tidligere forskning emnet og alle ideene om det ble brukt opp. Bipolar er større i die område og derfor ikke brukes i kostnader sensitive design. Det er mye bedre å MOS i mange parametere og brukes der disse er viktig.

Det finnes mange tehcnologies dag, noen av dem er GaAs og MMIC! Grunnen til at CMOS er fortsatt verdifull fordi evne til å ha en mix-modus design! SOC (system on chip) er også en av grunnen som mindre og kompakt design er svært viktig dag! BJT også har sine egne fordeler, kanskje din bedrift er spesialisert på BJT design ... Du kan sette din egen gruppe å oppgradere din bedrift spesialisering på CMOS! Jeg tror det er bedre! : D

Du kan vedde på at det er ganske mange selskaper som driver bipolar design. Bipolar er en verdifull teknologi, spesielt kombinert med CMOS dvs. BiCMOS - du kan ha det beste av begge worlds.CMOS er mye brukt fordi CMOS digitale kretser er mye bedre enn bipolar i form av areal og statisk strømforbruk. Og fordi folk gjør SoC, så er det bedre hvis den analoge delen er ferdig også i CMOS. Ellers bipolars har høyere GM - ca 10 ganger høyere enn MOS for samme nåværende og også høyere mulig gevinst ut av en scene. De er raskere - høyere Ft. De er bedre modellert, derav mer forutsigbar. På nedsiden - bipolars forbruker base for strøm sammenlignet med ingen gate gjeldende for de fleste (ikke helt sant for 0.13u og 90 nm teknologi). Bipolars også okkupere mer areal. Bipolar PNP er fortsatt ganske verre i forhold til NPN i form av fart. Beta av bipolars blir syk spådd - ikke design basert på denne parameteren.

CMOS er mainstream teknologien fordi det er billigere og lett å integrere analog del og digitale delen på samme dør.

ja. BJT er supirour i ytelse og den brukes i kritiske design og det brukes i mikrobølgeovn forsterkere men "HBT" og BICMOS teknologiene er stort så u kan bruke CMOS devies en BJT og hvis teknologien er SiGe u kan ha bipolare transistorer med FT opp til 100-200 GHz så jeg geuss bipolar vil bli brukt

I enkelte universiteter, som UC Berkeley, trenger professorene ikke berøre BJT når de underviser Analog IC design. Kan noen snakke noe om fremtiden for CMOS og BJT? Som teknologien CMOS bedre, er BJT teknologien kommer til å dø ut? Takk på forhånd.

[Quote = isaacnewton] I enkelte universiteter, som UC Berkeley, trenger professorene ikke berøre BJT når de underviser Analog IC design. Kan noen snakke noe om fremtiden for CMOS og BJT? Som teknologien CMOS bedre, er BJT teknologien kommer til å dø ut? Takk på forhånd. [/Quote] Vi bruker fortsatt BJT og CMOS sammen som BiCMOS og BJT aldri dør etter min mening. BJT er fortsatt overlegen enn CMOS. I neste tiåret RFCMOS "kan" bli equivalent.But ikke nå ..

For meg høres det rart at Berkeley de ikke underviser BJT. Tross alt Grey og Meyer bok kom ut derfra og var først og fremst om analog bipolar opp til tredje utgave og selv også i fjerde.

I min studie her på emnet Analog IC Design, min foreleser heller ikke undervise om BJT fordi vi ble concentarting på undervisning CMOS-teknologi. Hvorfor dette er skje? Som for meg, hvis noen spør meg om å designe kretsen bruker BJT ... Jeg tror jeg skal gå tapt! 8O I min mening, er eventhough BJT bedre enn CMOS ... mye studien har blitt gjort for å sikre at CMOS-teknologi kan ha en god prestasjon som BJT teknologi! : Wink:

bare coz forskningen i universitetene er bransjen drevet så de fleste universitetene konsentrere i CMOS, coz de fleste av selskapene ønsker å bruke denne teknologien, coz det er mye billigere enn BICMOS og GaAs teknologi også de fleste av de comerical produktene avhenger CMOS, men hvis u vil en svært høy ytelse som i militær produktet u ikke vil tenke hvordan det vil bli billigere, men vil trenge, meget lavt støynivå enheter og høyere gevinst så u vil gå til BICMOS og Bipolar og JFET "GaAs"

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back