samvirking ADXL202 til 8051

Z

zahidkhan

Guest
hei
Jeg prøver å grensesnittet adxl202 Akselerometer med atmel c51.adxl202 gir effekt i form av plikt sykluser (PWM). Bør jeg bruke UC i møte eller tidtaker og hva som bør være oppkjøpet tid.
Eventuelle hjelpe forslaget vil bli appriciated.
takk u alle.

Du kan koble begge utganger på INTx innganger av MCU.Aktiver både eksterne avbryter (EX0 = EX1 = 1) og konfigurere dem for kanten utløser (IT1 = IT0 = 1).Bruk tidtakere 0 og 1 for å telle når bølgen er til 1 logikk, aktivere dem (TR0 = TR1 = 1) og konfigurere dem til å kjøre bare når INTx = 1 (GATE Timer0 = Gate timer1 = 1).Du må velge tidtakeren modus M1, M0 enten 00 (13 bit) eller 01 (16 bit) for både tidtakere, slik at hele disken periode for det valgte timeren er så nært varigheten på signalet generert av Akselerometer.Du blir nødt til å vurdere MCU klokke hastighet, MCU timer dividers (hvis du bruker modifiserte 8051 arkitekturer) og motstander fra ADXL som setter utdataene perioden.Mekanismen er enkel, når produksjonen blir 1 og telleren starter, og når det blir 0, det vil stoppe.På samme tid, en avbruddsordrelinje vil bli generert og i avbruddsordrelinje rutinen må du lese verdier fra THX, TLx, og deretter fjerne dem, for ved neste syklus, tellingen må begynne fra 0, og deretter RETI fra avbruddsordrelinje .

/ pisoiu

Her er programmet notat fra Microchip på hvordan man kan måle vippe med ADXL202 med PIC microcontroller.Selv om det er basert på PIC, og til slutt en del med PIC programvare vil være ganske unyttig, men det meste av dette notatet er knyttet til ADXL202 seg og vil vise deg hvordan du finner ut klokken frequeny, Driftssyklus etc etc og hvordan grensesnittet ADXL til en microcontroller .Jeg tror du vil finne dette notatet ganske interessant.
http://ww1.microchip.com/downloads/en/AppNotes/00715a.pdf
Hilsen,
IanP

takk det er svært nyttig, men en ting jeg vil spørre er c51 har to eksterne int.men jeg vil grensesnittet ytterligere to accelerometers til it.will kjører jeg ut av avbryter c51 tåler.?
og i fremtiden hvis jeg legger til gyros det vil være secenario.pisoiu wrote:

Du kan koble begge utganger på INTx innganger av MCU.
Aktiver både eksterne avbryter (EX0 = EX1 = 1) og konfigurere dem for kanten utløser (IT1 = IT0 = 1).
Bruk tidtakere 0 og 1 for å telle når bølgen er til 1 logikk, aktivere dem (TR0 = TR1 = 1) og konfigurere dem til å kjøre bare når INTx = 1 (GATE Timer0 = Gate timer1 = 1).
Du må velge tidtakeren modus M1, M0 enten 00 (13 bit) eller 01 (16 bit) for både tidtakere, slik at hele disken periode for det valgte timeren er så nært varigheten på signalet generert av Akselerometer.
Du blir nødt til å vurdere MCU klokke hastighet, MCU timer dividers (hvis du bruker modifiserte 8051 arkitekturer) og motstander fra ADXL som setter utdataene perioden.
Mekanismen er enkel, når produksjonen blir 1 og telleren starter, og når det blir 0, det vil stoppe.
På samme tid, en avbruddsordrelinje vil bli generert og i avbruddsordrelinje rutinen må du lese verdier fra THX, TLx, og deretter fjerne dem, for ved neste syklus, tellingen må begynne fra 0, og deretter RETI fra avbruddsordrelinje ./ pisoiu

Ja, dette kan være et problem.Bruke denne metoden, vil du bruke alle eksterne avbryter og begge tidtakere som kan fungere i denne modusen, forlater ikke rom for utvidelser.Kanskje en multiplexer vil løse problemet, og måling på samme INTx innganger, en Akselerometer på den tiden, og deretter bytte til neste og så videre.Men i dette tilfellet vil du savner noen prøver.Dersom hendelsene du vil måle er ikke raskt, dette kan ikke være en upraktisk.

/ pisoiu

Jeg ville lage en "mor bord" med spor for lite kort.Hvert kort har sin microcontroller og hvert kort skal operere med bare én sensor.
Hovedformålet microcontroller på mor Styret har i dette tilfellet nok tid til å forhøre hvert kort for resultatene og behandler dem på vil uten å miste viktig informasjon fra alle sensorer.
Ved å gjøre dette kan du legge nesten like mange kort som du vil ..
Hilsen,
IanP

hvordan kan vi multiplex signaler uten at thel tap av signal
pisoiu wrote:

Ja, dette kan være et problem.
Bruke denne metoden, vil du bruke alle eksterne avbryter og begge tidtakere som kan fungere i denne modusen, forlater ikke rom for utvidelser.
Kanskje en multiplexer vil løse problemet, og måling på samme INTx innganger, en Akselerometer på den tiden, og deretter bytte til neste og så videre.
Men i dette tilfellet vil du savner noen prøver.
Dersom hendelsene du vil måle er ikke raskt, dette kan ikke være en upraktisk./ pisoiu

Det avhenger av hva du vil gjøre med de innsamlede dataene ..men fordi de "viktigste" MCU vil være fri fra alle andre funksjoner, jeg vil si at en annen 8051 vil være stort nok til å vise hva du vil på LCD / LED, eller sende data til en PC eller annen funksjon ..
Du trenger 2 kontroll pinner per kort å utveksle data mellom kort og MCU: en for å informere MCU at innsamlet data er klar for innsamling og den andre til håndtrykk overføring ..og 8-bits felles data buss, sier P.1.0-P.1.7 ..
Hilsen,
IanP

Du kan bruke 3state buffere, som 74HC125.Det er imidlertid umulig å unngå mangler av prøver å bruke denne metoden, fordi når du utfører målinger på en ACC., Vil de andre bli frakoblet.En annen sak er at den første syklus etter at du bytter til en viss Akselerometer må ignoreres, fordi du ikke vet det øyeblikk når mux er aktivert, relativt til puls, og dette kan påvirke målingen.
Hvis du ikke har råd til å gå glipp av prøvene,
vil den eneste metoden er beskrevet av IanP.Du trenger en MCU for hver ACC., Og du er nødt til å utvikle et kommunikasjons-protokollen mellom dem.Dette er enkelt for 51-familien, med flerprosessorsystemer kommunikasjon.

/ pisoiu

egentlig er jeg jobber med en IMU (Inertial Measurement Unit) som Universityproject. som har 3 accl.3 gyros, en GPS, temperatur og høyde sensor.This er alt jeg trenger. Nå etter å ha konsultert med u folk tror jeg c51 er ikke riktig choice.So hva annet bør jeg gå for.
det gjelder ...

pisoiu wrote:

Du kan bruke 3state buffere, som 74HC125.
Det er imidlertid umulig å unngå mangler av prøver å bruke denne metoden, fordi når du utfører målinger på en ACC., Vil de andre bli frakoblet.
En annen sak er at den første syklus etter at du bytter til en viss Akselerometer må ignoreres, fordi du ikke vet det øyeblikk når mux er aktivert, relativt til puls, og dette kan påvirke målingen.

Hvis du ikke har råd til å gå glipp av prøvene, vil den eneste metoden er beskrevet av IanP.
Du trenger en MCU for hver ACC., Og du er nødt til å utvikle et kommunikasjons-protokollen mellom dem.
Dette er enkelt for 51-familien, med flerprosessorsystemer kommunikasjon./ pisoiu

Se, du vil aldri kunne koble flere enheter som krever konstant oppmerksomhet ved hjelp av bare én microcontroller ..
Og dette har ingenting å gjøre med valg av en microcontroller ..
8051 (r) er så godt som alle de andre mcus, akkurat som jeg nevnte tidligere, utpeke en microcontroller per sensor, og du vil bli bra ..
Hilsen,
IanP

Jeg har søkt og sett kommersielt tilgjengelig samt samme prosjekter av studenter.De har alle enkelt prosessor for å ta vare på ting om bord.IanP wrote:

Se, du vil aldri kunne koble flere enheter som krever konstant oppmerksomhet ved hjelp av bare én microcontroller ..

Og dette har ingenting å gjøre med valg av en microcontroller ..

8051 (r) er så godt som alle de andre mcus, akkurat som jeg nevnte tidligere, utpeke en microcontroller per sensor, og du vil bli bra ..

Hilsen,

IanP

http://www.edaboard.com/viewtopic.php?t=124499&highlight=adxl202

Du kan også prøve en annen metode, i stedet for å jobbe samtidig med så mange digitale signaler, kanskje kan du konvertere dem til analogisk (du trenger en Integrator, i utgangspunktet en billig opamp og få R og C), og deretter konvertere dem til digital.Du må finne en egnet ADC, med nok innganger.Bare en ide .....

/ pisoiu

hva med PIC (Programmable Interrupt Controller )...?pisoiu wrote:

h ** p: / / www.edaboard.com/viewtopic.php?t=124499&highlight=adxl202Du kan også prøve en annen metode, i stedet for å jobbe samtidig med så mange digitale signaler, kanskje kan du konvertere dem til analogisk (du trenger en Integrator, i utgangspunktet en billig opamp og få R og C), og deretter konvertere dem til digital.
Du må finne en egnet ADC, med nok innganger.
Bare en ide ...../ pisoiu

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back