SCLK og DATA pin for Mega8 og avdelinger med SHT11

A

aq_mishu

Guest
Hei,
Er det mulig å koble flere SHT11/SHT7x til en enkelt Mega8 eller Mega32?De bruker SCLK og Data pin.Så for 3 sensorer, trenger jeg tre datapins eller en eneste?Også jeg trenger samme SCLK og DATA pins for LCD display.Så noen ideer??

Hei,
Siden SHTxx serierekke sensorer har ikke adressering ordningen, må du levere separate data for hver sensor.Likeledes må du ha separate data linje for LCD slik at sensorene ikke svare / komme i ukjent stater mens adressering LCD.

Hilsen,
Laktronics

Så hvis jeg trenger å lese 4 sensorer, jeg trenger 4 MCU og for LCD, jeg kan bruke vanlig måte i stedet for seriell kommunikasjon ...rett?

Hei,
Du trenger ikke fire MCUs, trenger du bare fire I/O- pinner for data og en I / O-pin for SCK fire sensorer.

Hilsen,
Laktronics

Kan du fortelle meg i flere detaljer?Jeg mener bare gi meg en idé, alle fire sht7x og sck pins til mega8's hvilke pinner som sck, pb1, pb2 osv. ...

Hei,
Jeg har vært å foreslå at du bruker en nål av mikroorganismer si PB0 som utgang for SCK og bruke fire pinner som input / output for data (si PB1 til PB4) for å koble fire SHT sensorer og gjøre en software basert seriell kommunikasjon med Sht.Men det kan være koblet på denne måten er det et problem siden ATMEGA pins kan kilde Aktuell som utdata høyt der som for Shts og I2C enheter, data linjer forventes å være av Open Collector type.

Du var sikkert tenkt å bruke Twi grensesnittet til Atmega, og som du allerede har nevnt, må du ha fire kontroller i dette tilfellet.Igjen, dette valget har også problem siden Sht grensesnitt er ikke en standard I2C grunn av avvik i Start / Stopp-programmet.

Så, som sådan, jeg føler Atmega er ikke egnet for dette programmet?Noen forslag fra deg eller andre forum medlemmer er verdsatt.

For øvrig, hvis du ikke er forpliktet til Atmega føler jeg en enkel jakt 89S2051/4051 kan gi deg tilstrekkelig grensesnitt pins for 4 Shts, en 4bit data basert LCD og maskinvare UART og du kan finne lav pris Insystem programmering kretser fra net / Atmel.Vennligst ikke gå etter det jeg foreslå, kontrollere alle de tekniske aspektene selv før avslutte designen.

Hilsen,
Laktronics

Hvorfor ting en ATmega kan ikke gi åpen renne pins, programvare I2C eller proprietære SHT11 protokollen?Det sikkert kan (som nesten alle andre LP), på enhver tilfeldig port pin valget.

Hei,
Takk fvm for.Ja, det kan du gjøre det med Atmega, bruke retningsknappene bit, og sette port bit alltid til null,
vil nåler kan brukes som åpner drain I / O.

Hilsen,
Laktronics

Vel, folkens, kan du hjelpe meg med en link eller fil eller hva du skal lage en digital klokke med alarm funksjon (Hvis alarmen ikke er tilgjengelig, ok ...) og med temperatur display?Jeg
vil ikke bruke SHT1x eller 7x på dette tidspunktet, da det er jævla dyrt her.I stedet vil jeg bruke Digital temperatursensor fra Dallas, eller hvis ikke funnet, vil jeg måtte bruke LM35D.men til enhver pris, ADC / Digital sensor må arbeide på 12bit på 0,1 grad oppløsning.hjelp?Også hvis koden i C,
vil det være best for meg ...ellers Bascom og til sist asm (men jeg er ikke interessert i asm).Opp vil være et ATMega.

Vel, folkens, kan du bare fortelle meg om det er mulig og hvis, og hvordan ...

Jeg ønsker å lage en digital klokke med alarm / uten alarm. En digital temperatur og fuktighet sensor i en boks.en 4line eller 2 linje skjermen vil være utgang.
Jeg trenger RTC rett?Og jeg vil bruke SHT7x for samme ...det igjen problemet med ledninger ...bare gi meg beskjed wheather det faktisk er mulig med ledninger for serielle klokke og data for både RTC og SHT.Den UC kan Mega8/mega32.vær så snill.

folkens, jeg trenger å vite det dårlig ...Jeg vil bruke en RTC fra Dallas at kommunisert med AVR bruker SCL-SDA.Også jeg vil legge til en Digital Termometer sensor som gjør det samme.Fra Dallas ...dermed hva er løsningen?Det er bare ett sett pinner for SCL og SDA.Hvordan kan jeg bruke disse to i togather?Jeg trenger å gjøre en klokke med temprature men trenger gode precition / oppløsning (12bit eller nyere) dermed i cant bare bruke en ADC med 10bit for LM35.Vennligst hjelp meg å legge to av disse SCL og SDA ...

For AVR ting hvorfor ikke prøve www.avrfreaks.com

I2C er en adresserbare bussen din RTC og andre enheter som skal ha egne adresser.

så hvis i2c, så jeg kan dele én buss ...vel, incase av skjermen, jeg må holde med HD ....fordi NOKIA 3310 viser også behov serielle data bussen, men
jeg er ikke sikker wheather støtter i2c.

anyways ...Alternativt kan en annen anbefalt meg å bruke en multiplexer.om, og hva bør være multiplexer (mener jeg et tips som en del )....

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back